Binnenland
Baas vakantieorganisatie: Vaak gezinnen verongelukt bij vliegtuigramp

HOOFDDORP. Zware dagen maakt Will van den Hoogen mee. Van zijn vakantieorganisatie D-reizen/VakantieXperts kwamen donderdag 22 mensen om bij de vliegramp in Oekraïne. „In de meeste gevallen gaat het om hele gezinnen.”

J. Visscher
Van  den Hoogen. beeld RD
Van den Hoogen. beeld RD

Vlaggen hangen halfstok buiten bij het hoofdkantoor van de vakantie-organisatie in Hoofddorp. Binnen staan met goudkleurige letters op de wand vele tientallen namen van plaatsen waar het bedrijf vakantiewinkels heeft. Zoals in Rijssen, Katwijk, Nunspeet, Krimpen aan den IJssel. D-reizen/VakantieXperts had 25 mensen op de lijst staan voor de rampvlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur. „Drie van hen zijn niet meegegaan en namen een latere vlucht”, vertelt bestuursvoorzitter Van den Hoogen vrijdagmiddag aan een tafeltje.

Is zo’n ramp de nachtmerrie voor een vakantie-organisatie?

„Voor de branche is dit nooit goed. De wijze waarop deze ramp heeft plaatsgevonden, is zo exceptioneel. Waarschijnlijk is het vliegtuig neergehaald met een raket. Waanzin. Het is een drama. Het merendeel van de slachtoffers onder onze klanten zijn complete gezinnen. Hier is zo veel mee gemoeid. Denk aan de honderden overledenen, maar ook aan hun familie en vrienden. Neem bijvoorbeeld een opa en een oma die hun kleinkinderen kwijt zijn.”

Waar was u op het moment van de ramp?

„Hier op kantoor. Rond half zes kreeg ik kreeg berichten binnen via nu.nl en de NOS. Tot tien uur ’s avonds heb ik met media gesproken. Het is onze taak zaken op orde te brengen. We zochten uit welke klanten hadden geboekt op de betreffende vlucht. Je maakt een computeruitdraai, selecteert op vertrekdatum en bestemming. We hebben voor nabestaanden een noodnummer geopend. In een vestiging in Breda zaten 35 mensen klaar om vragen te beantwoorden. We hebben van iedere klant een dossier met daarin een nummer dat we kunnen bellen in geval van een calamiteit.”

Wat doet de vliegramp met u persoonlijk?

„Er zijn in ons bedrijf emoties en verdriet. Zeker de persoonlijke reisassistenten in onze lokale vakantiewinkels, die daadwerkelijk gesprekken voerden met de klanten die zijn omgekomen, zijn er ondersteboven van. Intussen moet je als bedrijf bedenken hoe je de juiste steun aan de families kunt bieden.”

Wat doet u voor de nabestaanden?

„We inventariseren bij nabestaanden wat we voor hen kunnen doen. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan begeleiding in kwesties rond verzekeringen. We vragen nabestaanden of ze behoefte hebben aan bijstand van Slachtofferhulp. Met die organisatie hebben we contact. Daar zitten vakmensen.”

Minister Opstelten maakte vrijdag bekend dat er een speciale website komt voor de nabestaanden. Wat vindt u daarvan?

„Een uitstekend idee. Het is goed dat op een centraal punt ondersteuning wordt geregeld. Dat er maandag een besloten bijeenkomst is voor nabestaanden, vind ik alleszins logisch. Mensen willen met lotgenoten in contact komen en hun verdriet delen.”

De Boeing 777 van Malaysia Airlines vloog boven oorlogsgebied. Verbazingwekkend?

„Ik heb daar geen oordeel over. Wij gaan niet over vliegroutes. Dat is niet ons terrein.”

Er zou een onafhankelijk onderzoek naar de ramp moeten komen?

„Onze regering heeft aangegeven dat de onderste steen boven moet komen. Laten we vertrouwen hebben in premier Rutte. Het is absoluut belangrijk dat nabestaanden heel goed komen te weten wat er precies is gebeurd. Anders blijf je je hele leven met vraagtekens zitten. En de vraagtekens moeten weg.”

Intussen gaat het verhaal dat Oekraïners in de buurt van de rampplek bezittingen van slachtoffers hebben meegenomen.

„Te gek voor woorden. Over welke mentaliteit beschik je dan?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer