Binnenland

Jachten zonder hangen en wurgen door nieuwe Julianasluis bij Gouda

GOUDA. Gouda heeft er een tweede sluis bij. Met een druk op de knop heeft commissaris van de Koning Smit vrijdagmiddag de nieuwe sluisdeuren en -brug geopend. Zowel de binnenvaart als de pleziervaart heeft er voordeel van – en het verkeer op het land niet minder. Maar luxejachtenbouwer Van Lent in Kaag krijgt er de meeste adem door.

Dick den Braber
20 June 2014 21:46Gewijzigd op 15 November 2020 11:27
GOUDA. De Anthonetta uit Gouda verliet gisteren tijdens de opening de nieuwe Julianasluis bij de Gouwestad. beeld Lucas A. Nijenhuis
GOUDA. De Anthonetta uit Gouda verliet gisteren tijdens de opening de nieuwe Julianasluis bij de Gouwestad. beeld Lucas A. Nijenhuis

De provincie Zuid-Holland heeft de tweede sluis naast de bestaande Julianasluis uit 1936 aangelegd. De beroeps- en recreatievaart hebben hierdoor fors meer ruimte gekregen. Ook het verkeer op de weg kan zijn handen dichtknijpen: als de ene brug omhoog komt om schepen de sluis in of uit te laten, kunnen auto’s over de brug aan de andere kant van de sluis hun weg ongehinderd vervolgen.

De tweede sluis scheidt de beroeps- en de recreatievaart van elkaar. Dit is veiliger, stelt projectleider Giel-Jan Bogaert. „De recreatievaartuigen zijn kwetsbaarder dan binnenvaartschepen. Nu kunnen ze apart van elkaar de sluizen passeren.”

Aan de beroepsvaart biedt de tweede sluis bovendien meer bedrijfszekerheid: bij storing of onderhoud aan de ene sluis kunnen de schippers uitwijken naar de andere sluis.

Bij Feadship Royal van Lent in Kaag stijgt de vreugde tot nog grotere hoogten vanwege de realisatie van de nieuwe sluis. De bouwer van luxueuze jachten nam hoogstpersoonlijk het initiatief voor zijn komst. Het bedrijf –naar eigen zeggen de belangrijkste ontwerper en bouwer van luxe motorjachten ter wereld– zag de door klanten verlangde afmetingen van nieuwe vaartuigen decennialang toenemen. Directeur Dick van Lent: „In de jaren 50 van de vorige eeuw bouwde je met een jacht van 30 meter een heel grote boot. Elke tien jaar erna kwam er 10 meter bij.”

De hiermee samenhangende breedte van de jachten stuitte in de achterliggende jaren op steeds meer beperkingen: zo’n drijvend paleis moet ten slotte wel de weg naar de Noordzee kunnen vinden. De vaarwegen zelf vormen geen probleem, maar de veel smallere sluizen ertussen geven onwrikbaar de maximale maat aan. De 12 meter brede sluis bij Gouda gaf Van Lent de meeste hoofdbrekens. Reden voor het bedrijf om het Provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag binnen te stappen. Van Lent: „Die Julianasluis werd steeds ouder, dus hij zou toch eens moeten worden vernieuwd.”

Hij bood aan een nieuwe sluis mee te financieren, in ruil voor 2 meter extra breedte en wat meer diepte. Het bedrijf dokte zo’n 10 procent van de naar schatting 35 miljoen euro aan kosten. Van Lent: „Hierdoor haalde de provincie het project zo’n vijf, zes jaar naar voren. Daar zijn we eveneens bij gebaat.”

In 2012 konden rompdelen van een jacht van 102 meter lang en 14 meter breed met hangen en wurgen de sluis passeren. Hekken en andere obstakels in de rivier werden weggehaald; een hijskraan tilde de bruggen in de hoogste stand om de boot door te laten. Hoge pontons tilden de rompdelen boven de sluis uit.

Sinds gisteren hoeft Van Lent dergelijke toeren niet meer uit te halen. Dat werd tijd: „We hebben nu al twee orders voor schepen die niet door de oude sluis hadden gekund.”

De nieuwe sluis wordt eind juli volledig in gebruik genomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer