Orgelwerken rond Eerste Wereldoorlog in Grote Kerk Goes
Arno van Wijk, organist van de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes, opent vrijdag 27 juni de concertserie van de Grote Kerk in de Zeeuwse plaats.
Hij vraagt dan aandacht voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, dit jaar honderd jaar geleden. Hij speelt werken die met deze oorlog te maken hebben. Hendrik Andriessens ”Fête Dieu” uit 1918, ”Trauerode” en ”Dankpsalm” van Max Reger uit 1916 en de Vierde Symfonie van Louis Vierne, gecomponeerd in 1914.
In zijn programmatoelichting schrijft Van Wijk: „In dit concert wil ik stilstaan bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog door drie stukken van Nederlandse, Duitse en Franse bodem te spelen. Geen enkele oorlog in de recente geschiedenis is zo gruwelijk geweest en heeft zoveel slachtoffers geëist als de Eerste Wereldoorlog. Naar schatting sneuvelden meer dan 9 miljoen (!) soldaten. In Frankrijk wordt dit ”La Grande Guerre” (de Grote Oorlog) genoemd. Het einde van de oorlog was op 11 november 1918. Deze dag heet nog altijd Wapenstilstandsdag en is in België en Frankrijk een nationale feestdag.”
Van Wijk speelt de muziek op het orgel dat Marcussen in 1970 in Goes bouwde. BAG Orgelmakers voegde later een aantal stemmen toe. Op het eerste gezicht brengt Van Wijk geen programma dat je op een Marcussenorgel uit de jaren zeventig zou verwachten. Maar de speelman weet wel beter. Hij kent de mogelijkheden van zijn instrument.
In een interview met het Reformatorisch Dagblad reageerde hij vorig jaar als volgt op de stelling ”‘Mijn’ 43 jaar oude Marcussen is een topinstrument”: „Goes staat in de schaduw van de grote broer in de Rotterdamse Laurenskerk. Eerlijk gezegd vind ik dat niet terecht. De Marcussen in Rotterdam is vooral groot, het Goese instrument bezit meer karakter. Dat laatste is te danken aan de kleine hoeveelheid historische pijpwerk. Ik vermoed dat Marcussen aansluiting bij dit materiaal heeft gezocht. De 18e-eeuwse frontprestanten klinken zangerig, terwijl de 17e-eeuwse Roerfluit rond van klank is. De totaalklank is vol, rijk en niet snerpend. Buxtehude, Bach en Reger klinken in Goes als een klok. Dankzij de Frans georiënteerde tongwerken van het zwelwerk kan ik prima Guilmant en Widor spelen. Natuurlijk is mijn Marcussenorgel geen Frans-romantisch instrument, maar het bezit wel die sfeer. De kapelmeester van de kathedraal in Antwerpen was een keer in Goes. Ik speelde Vierne voor hem. Hij reageerde met: „Awel, gij hebt geen Cavaillé-Coll meer nodig hé. Dit kan het ook.””
Het concert op 27 juni begint om 20.00 uur. Kaarten kosten 8 euro.
Meer informatie: www.muziekindegrotekerkgoes.nl