Economie

Rotterdamse haven breekt records

De Rotterdamse haven heeft het afgelopen jaar enkele records in de overslag van goederen gebroken. Er werd meer dan 7 miljoen teu containers overgeslagen. „Daarmee zijn we als niet-Aziatische haven de eerste”, aldus haven-directeur mr. W. Scholten dinsdagmorgen tijdens een presentatie van de voorlopige cijfers over 2003.

Redactie economie
30 December 2003 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 00:50

In totaal werd dit jaar 328 miljoen ton goederen in de Rotterdamse haven overgeslagen, 2 procent meer dan vorig jaar. Het recordjaar 2000 werd met 6 miljoen ton overtroffen, zo blijkt uit jaarcijfers van het havenbedrijf. „Een prima jaar, waarin de basis is gelegd voor verdere ontplooiing in de toekomst”, zei Scholten. De toename is te danken aan de overslag van agribulk, kolen, overige droge massagoederen, ruwe olie en overig stukgoed.

Ook in de overslag van containers deed de Rotterdamse haven goede zaken. Het totaalaantal overgeslagen containers steeg van 6,5 miljoen teu in 2002 met 8 procent en kwam daarmee uit op 7,1 miljoen teu. Dat is in de geschiedenis van de Europese havens nooit eerder vertoond. Teu is een rekeneenheid voor containers met een grootte van 20 voet.

Burgemeester Opstelten zei vanmorgen dat 2003 voor de Rotterdamse haven historisch is. Het is het jaar waarbij de spirit, de ondernemersgeest onder de havenbedrijven ontegenzeggelijk terug is. „Ik voel dat, ik merk dat in mijn contacten. Onze haven zit duidelijk in de lift.”

De groeiende containeroverslag is vooral inkomend (12 procent tegen 3 procent uitgaand) en was in de eerste helft van 2003 groter dan in de tweede. Er worden veel containers vanuit Midden- en Zuid-Amerika en Azië gehaald. Vooral de aanvoer vanuit China groeit snel, meer dan 30 procent.

De aanvoer van ruwe olie was een van de hoogste sinds 1973: er werd 100,5 miljoen ton binnengebracht, 4,6 procent meer dan in 2002. In dat jaar lagen de olieprijzen hoog door de oorlogsdreiging in Irak, onrust in Nigeria, stakingen in Venezuela en productiebeperkingen van de OPEC. Ook was de vraag naar olieproducten matig, waardoor raffinaderijen inteerden op voorraden. De eerste helft van 2003 verdween de onzekerheid, daalde de olieprijs en werden de voorraden weer aangevuld.

De aan- en afvoer van agribulk (granen, zaden en veevoedergrondstoffen) veerde op. De overslag groeide met 10 procent tot 10,5 miljoen ton. Volgens Scholten zijn de marktomstandigheden structureel moeilijk, maar is er toch een kans het niveau volgend jaar te handhaven. De toenemende vraag naar snelle overslag kan Rotterdam in de kaart spelen, zo zei hij.

Het roll-on-roll-off-verkeer bleef een paar jaar tegen de grens van 10 miljoen ton aanduwen. Deze barrière is in 2003 geslecht door een groei van 10,8 procent, ofwel 650.000 ton. Er is een nieuwe terminal in gebruik genomen.

Volgens Scholten hadden de cijfers nog beter kunnen uitpakken als de economie van Nederland en Duitsland het afgelopen jaar niet een achterstand had opgelopen. „We haken momenteel aan bij de mondiale groei en bij die in een aantal Europese landen. Nederland en Duitsland blijven echter onze belangrijkste markten en dat drukt onze cijfers in vergelijking met andere havens.” Scholten hamerde erop dat Nederland moet blijven investeren in de logistiek. Hij zei dat het concept Nederland distributieland zeker niet achterhaald is, maar revitalisering is wel geboden. „Ik merk dat dit kabinet hiervoor meer openstaat.” Vanwege de droogte en het lage water tijdens de zomer werden er meer goederen per trein naar Duitsland vervoerd. Dat betrof vooral de afvoer van kolen, ertsen en schroot. In de overslag van kolen is de daling van 3 procent van het eerste halfjaar omgezet in een toename met 2 procent over gehele jaar. „Het resultaat, 24,3 miljoen ton, is zelfs het op een na beste ooit”, aldus Scholten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer