VS willen extra beveiliging internationale vluchten
Op internationale vluchten vanuit de VS, naar de VS en over Amerikaans grondgebied moeten gewapende beveiligingsmensen worden ingezet als Amerikaanse overheidsdiensten denken dat die vluchten een terreurrisico vormen. Internationale luchtvaartmaatschappijen die weigeren hun passagiers- en vrachtdiensten op deze manier extra te beveiligen, kan de toegang tot het Amerikaanse luchtruim ontzegd worden.
Met deze eis breidde de Amerikaanse minister van Binnenlandse Veiligheid, Tom Ridge, maandag het Amerikaanse beveiligingssysteem uit tot internationale luchtvaartmaatschappijen. Aanleiding voor de maatregel was de waarschuwing vorige week van Amerikaanse inlichtingendiensten dat enkele vluchten van Air France mogelijk het doelwit zouden worden van aanhangers van de terreurbeweging al-Qaida. Drie vluchten vanuit Los Angeles en drie vluchten vanuit Parijs werden geschrapt. Volgens de Franse autoriteiten duidde niets op een verhoogd terreurgevaar.
De Amerikanen houden echter vol dat verschillende namen op de passagierslijsten overeenkwamen met namen van personen die door de Amerikaanse veiligheidsdiensten worden gezocht. Reden genoeg om hen aan de tand te voelen, aldus minister Ridge, die maandag zei dat de huidige gele fase van een verhoogd terreurrisico voor heel Amerika voorlopig gehandhaafd blijft. Hij benadrukte dat de uitbreiding van de beveiliging van internationale vluchten zowel passagiers- als vrachtvliegtuigen betreft.
In Amerika zijn na de septemberaanslagen van 2001 (die werden uitgevoerd met gekaapte passagiersvliegtuigen) duizenden ”air marshals” geworven en getraind. Zij worden ingezet op binnen- en buitenlandse vluchten die volgens de autoriteiten bedreigd worden. Dat regime wordt nu internationaal uitgebreid. Daarbij gaat Washington ervan uit dat een land van waaruit een bepaalde vlucht vertrekt, de vereiste air marshals levert. Het is niet duidelijk wie voor de kosten opdraait van deze extra beveiliging.
David O’Connor van de internationale luchtvaartorganisatie IATA (International Air Transport Association) zei dat veel luchtvaartmaatschappijen niet blij zullen zijn met de Amerikaanse eis. „Men is altijd beducht voor mogelijke schietpartijen in de lucht”, aldus O’Connor gisteren in Washington. Sommige maatschappijen, zoals de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al, werken al jaren met gewapende air marshals. De Britten voelen daarentegen weinig voor wapens aan boord. „Wij behouden ons het recht voor om vluchten naar de VS te schrappen als wij denken dat de veiligheid van onze passagiers door de aanwezigheid van gewapende air marshals aan boord in gevaar komt”, aldus een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij British Airways.