Winkelverkopen nemen flink toe
DEN HAAG (ANP). Nederlandse winkeliers hebben de omzet in april in het sterkste tempo zien stijgen sinds november 2010. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.
De verkopen van de detailhandel groeiden in april met 3,4 procent in vergelijking met een jaar eerder, waarmee het voorzichtige herstel van het eerste kwartaal van dit jaar lijkt door te zetten. De omzet steeg vooral omdat consumenten meer aankopen deden.
Klanten kochten vooral meer voedings- en genotsmiddelen. Supermarkten en speciaalzaken in voedingsmiddelen profiteerden in april van Pasen. Een jaar eerder werden de paasinkopen nog grotendeels in maart gedaan.
De omzet van de non-foodwinkels steeg licht. De opbrengsten in die winkels namen daarmee voor de vierde achtereenvolgende maand toe. Hoewel de groei nog altijd matig blijft, is daarmee sprake van de langste positieve reeks in meer dan 6 jaar.
Consumenten kochten vooral meer elektronica, zoals televisies, audio-apparatuur en huishoudelijke apparaten. Interieurwinkels bleven de negatieve uitschieter in de non-foodbranche. Zij kampen al ruim 2,5 jaar met dalende omzetten en aan die trend is vooralsnog geen einde gekomen.
Brancheorganisatie Detailhandel Nederland sprak van bemoedigende cijfers, waarbij het vooral positief is dat de stijgende lijn in bijna alle branches zichtbaar is. „De vrije val is ten einde en ook voor de komende maanden zijn we optimistisch”, aldus een woordvoerster. „Maar de enorme krimp van de afgelopen jaren is hiermee nog niet goedgemaakt.”
Detailhandel Nederland schat dat de omzet van de winkeliers nog minstens 15 procent lager is dan voor de crisis. De belangenvereniging pleit daarom voor een verlaging van de accijnzen op tabak, alcohol en benzine. Daarmee moet worden voorkomen dat mensen over de grens gaan winkelen en daarbij niet alleen benzine, bier en sigaretten inslaan, maar ook direct andere boodschappen doen.