Binnenland

Verzet tegen mogelijke noordtak Betuweroute

EIBERGEN (ANP). De Gelderse Natuur- en Milieufederatie (GNMF) heeft met een aantal plaatselijke actiegroepen het verzet tegen een mogelijke nieuwe noordtak aan de Betuweroute gebundeld. Volgens de nieuwe werkgroep Noordtak Achterhoek, vergeet ’t maar! gaat een noordelijke aftakking aan de goederenspoorlijn naar Duitsland zeker 2 miljard euro kosten, terwijl verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur 1,4 miljard euro al te duur vindt.

26 May 2014 17:22Gewijzigd op 15 November 2020 10:56

Mansveld maakt naar verwachting binnenkort een keuze over de route voor goederenvervoer per trein door oostelijk Nederland. De provincies Gelderland en Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam presenteerden vorige week eigen onderzoek, dat pleitte voor de aanleg van een noordtak. Dat zou sneller, goedkoper en economisch voordeliger zijn dan het uitbreiden van bestaand spoor door de Achterhoek en Twente, zoals het ministerie wil. Tegen die uitbreiding is heel veel bezwaar in het gebied, omdat goederentreinen met mogelijk gevaarlijke lading dan vlak langs huizen gaan rijden.

De nieuwe werkgroep zegt dat een noordelijke aftakking vanaf de Betuweroute bij Elst helemaal niet nodig is. Zij betwisten dat het goederenvervoer per trein tot 2030 zo snel zal groeien dat er extra spoorlijnen voor nodig zijn. Ze pleiten voor meer vervoer over water.

Een noordtak aan de Betuwelijn is al tweemaal eerder aan de orde geweest, in 2012 en in de jaren 90 van de vorige eeuw. Beide keren zijn de plannen niet doorgegaan wegens massaal verzet en hoge kosten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer