Macintosh zet Kwantum in de etalage
MAASTRICHT (ANP). Winkelbedrijf Macintosh gaat zich volledig richten op zijn schoenenwinkels en zet meubelketen Kwantum in de etalage. Dat maakte het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Manfield en Scapino donderdag bekend.
Door zich volledig op het onderdeel Fashion te richten hoopt Macintosh zijn schoenenwinkels beter te laten renderen. Sterke merken als Manfield en Scapino in Nederland en Jones Bootmaker in Groot-Brittannië worden daarbij uitgebouwd, terwijl de positie van onder meer Dolcis moet worden versterkt. Macintosh verwacht dat er hierbij 51 winkels meer verdwijnen dan een jaar geleden, bij de vorige reorganisatie, werd aangekondigd. Het bedrijf rekende eerder op ruim 100 winkelsluitingen in de periode tot en met 2015.
Het onderdeel Living, dat bestaat uit de winkels van Kwantum in Nederland en België, wordt verkocht zodra er een goede prijs wordt geboden. Volgens Macintosh kan de omzet van de discounter bij verder herstel van de woningmarkt de komende jaren met 7 procent groeien.
De nieuwe strategie moet ervoor zorgen dat de omzet van Macintosh in de periode tot en met 2017 jaarlijks met 3,5 tot 4,5 procent groeit en dat de operationele winstmarge (ebit) in 2017 minimaal 6 procent bedraagt.
De extra sluitingen treffen de komende tijd vooral Dolcis en Scapino in België, waarvan 25 filialen dicht gaan. De operatie leidt naar verwachting tot een extra besparing van 10 miljoen euro vanaf 2016. De komende 2 jaar kost de reorganisatie het bedrijf 18 tot 20 miljoen euro.
In het eerste kwartaal groeide de omzet van Macintosh met bijna 4 procent tot 184,4 miljoen euro. Bij de schoenenwinkels groeiden de opbrengsten met bijna 8 procent, terwijl de omzet van Kwantum met 6,6 procent omlaag ging. Volgens bestuursvoorzitter Frank De Moor wijzen de ontwikkelingen van het eerste kwartaal erop dat het eind vorig jaar gesignaleerde herstel werkelijk doorzet.