Economie

Opel volgend jaar weg uit China

RÜSSELSHEIM (ANP). Het Duitse automerk Opel trekt zich volgend jaar terug uit China en gaat zich volledig richten op de Europese markt. Dat maakte het dochterbedrijf van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) vrijdag bekend.

28 March 2014 10:37Gewijzigd op 15 November 2020 09:40

Opel is al 20 jaar actief in China maar is er volgens topman Karl-Thomas Neumann niet in geslaagd de schaalgrootte op te bouwen die nodig is om in ’s werelds snelst groeiende automarkt een rol van betekenis te spelen. De 22 dealers van het Duitse merk die in de Volksrepubliek actief zijn, verkochten vorig jaar 4365 voertuigen.

„Het zou honderden miljoenen euro’s kosten om het merk Opel meer onder de aandacht te brengen en het distributienetwerk uit te breiden”, zei Neumann. Hij wees er daarbij op dat het Amerikaanse zustermerk Buick wel een stevige positie heeft in China, met 650 dealerbedrijven die vorig jaar zo’n 810.000 auto’s aan de man brachten.

GM is al geruime tijd bezig zijn merkenportefeuille wereldwijd tegen het licht te houden. In december kondigde het Amerikaanse autoconcern aan dat het om vergelijkbare redenen stopt met de verkoop van het automerk Chevrolet in Europa.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer