Buitenland

Brommer die niet bromt, maar ‘zont’

BOLOGNA. De Solingo, een vervoersmiddel op twee wielen, loopt op zonne-energie, en wordt geproduceerd in Italië. Een sterke combinatie die 
een positieve invloed heeft op milieu en werkgelegenheid in Europa.

Ewout Kieckens
17 March 2014 21:01Gewijzigd op 15 November 2020 09:27
Solingo is een elektrische fiets op zonne-energie van de Italiaanse fabrikant Wayel. beeld wayel.it
Solingo is een elektrische fiets op zonne-energie van de Italiaanse fabrikant Wayel. beeld wayel.it

Het is een soort brommer die niet bromt en eruitziet als een fiets, maar geen trappers heeft. Zijn naam luidt Solingo, een samenvoeging van ”sole” (zon) en het Engelse ”go”. Het is dan ook het eerste vervoersmiddel op twee wielen dat (deels) wordt aangedreven door zonne-energie.

De Solingo wordt gemaakt door Wayel in Bologna, dat sinds zes jaar hoogwaardige elektrische fietsen ontwikkelt en produceert. Deze fietsen beschikken over een zogenaamde cardanaandrijving, een aandrijfas in plaats van een ketting. Wayel is onderdeel van Termal, ook uit Bologna, dat van oorsprong airconditioners produceert.

Na een onderzoeks- en ontwikkelingsperiode van drie jaar, in samenwerking met de universiteit van Bologna, heeft Wayel vorig jaar 12 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van een speciale fabriek in Bologna, en de productie van de eerste 35.000 exemplaren van deze zogenaamde ”cityrunner”: een licht en veelzijdig elektrische voertuig voor gebruik in de stad.

Wayel produceert tot nu toe zijn elektrische fietsen in Sjanghai. Ook Termals airconditioners worden in China gemaakt. Maar daaraan komt een einde. Termal heeft de ongebruikelijke stap genomen om de productie terug te halen naar Italië. Ook de nieuwe lijn voor de Solingo komt in Italië. Vandaar de bouw van de nieuwe fabriek. „De personeelskosten in China stijgen. Ik zie een eind komen aan de sterke Chinese concurrentiepositie,” zei Giorgio Giatti, oprichter en directeur van Termal, onlangs in de Italiaanse zakenkrant Il Sole 24 Ore. Het terughalen van de productie levert 39 arbeidsplaatsen op.

De Solingo heeft een batterij die met elektriciteit (thuis) wordt opgeladen en die goed is voor een actieradius van 115 kilometer. Daarmee kan men van Amsterdam naar Rotterdam en weer terug. Om vervelende verrassingen voor te zijn (als de batterij er vroegtijdig mee ophoudt) is op een koffer die gemonteerd is op de bagagedrager, een zonnepaneel bevestigd. De energie die dat opwekt voedt een tweede batterij, die wordt aangesproken als de eerste batterij leeg is. Afhankelijk van het beschikbare zonlicht heeft de tweede batterij een maximale capaciteit van 24 kilometer.

De maximale snelheid van de Solingo is 35 kilometer per uur. De prijs ligt tussen de 1800 en de 3300 euro. In Nederland wordt de Solingo op de markt gebracht door importeur Kamphuis Trading uit het Drentse Rogat.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer