Economie

Vicevoorzitter Kortenhorst: Snel verder met optuigen Binnenvaart Logistiek Nederland

ROTTERDAM. Vicevoorzitter Roland Kortenhorst van Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) ziet in de bestuurscrisis bij Koninklijke Schuttevaer geen reden om gas terug te nemen. „We werken hard aan een heel mooie zaak.”

12 March 2014 17:08Gewijzigd op 15 November 2020 09:21
KRIMPEN AAN DE IJSSEL. Binnenvaartschepen in de omgeving van Krimpen aan de IJssel. De opgestapte Schuttevaerbestuurders Jorritsma en Dijkstra geloven niet meer in de transitie van de binnenvaart. Vice-voorzitter Roland Kortenhorst van brancheorganisatie
KRIMPEN AAN DE IJSSEL. Binnenvaartschepen in de omgeving van Krimpen aan de IJssel. De opgestapte Schuttevaerbestuurders Jorritsma en Dijkstra geloven niet meer in de transitie van de binnenvaart. Vice-voorzitter Roland Kortenhorst van brancheorganisatie

De transitie van de binnenvaart –het proces om tot één sterke ketenbrede brancheorganisatie te komen– is ten dode opgeschreven. Dat is althans de mening van de deze week opgestapte hoofd­bestuursleden Annemarie Jorrit­sma en Ype Dijkstra van Koninklijke Schuttevaer. De voorzitter en de vicevoorzitter van Nederlands oudste belangenorganisatie voor de beroepsbinnenvaart „geloven er niet meer in”, zo lieten ze in een persverklaring weten.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt het te vroeg voor conclusies. „Het ministerie heeft er vertrouwen in dat de organisaties dit intern oplossen en we hopen dat het integratieproces in de richting van één binnenvaart­organisatie (BLN) doorgaat”, verklaarde een woordvoerster dinsdag.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) stelde in 2011 het transitiecomité binnenvaart in. Dat comité, geleid door oud-metaalwerkgeversvoorman Arie Kraaijeveld, moest handen en voeten geven aan de adviezen van binnenvaartambassadeur Arie Verberk, die zich gebogen had over de gevolgen van de economische crisis in de binnenvaart. Verberk concludeerde dat de binnenvaart zeker toekomst heeft: vervoer in zijn algemeenheid neemt toe, transport over water is goed voor het milieu en de vaarwegen bieden ruimte genoeg. Maar de sector profiteert daar te weinig van, vooral doordat hij zo versnipperd is.

Het transitiecomité baande de weg voor de oprichting van BLN in september 2013. In november trad de Binnenvaart­BrancheUnie (BBU) als eerste grote partner toe tot BLN. De BBU is zelf een nog jonge koepel, waarin twee jaar geleden onder meer de christelijke schippersbond CBOB zijn niet-identitaire belangenbehartiging onderbracht. Na de BBU sloten tien­tallen individuele schippers zich aan bij BLN. Eind februari stond de teller op 755 leden, van wie 650 afkomstig van BBU en CBOB en 105 nieuwe leden.

Koninklijke Schuttevaer, de grote belangenbehartiger op nautisch-technisch gebied, wilde de integratie in 2015 aan zijn leden voorleggen. Intussen gingen de kantoororganisaties van BLN en Schuttevaer al zo veel mogelijk samenwerken.

Strubbeling

Begin februari was minister Schultz eregast tijdens het feestelijke startevenement van BLN. Nu, een maand later, is het crisis bij Schuttevaer. Het is de jongste strubbeling rond de vorming van BLN. Vorig jaar haakte het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart af. Eind februari trad BLN-voorzitter Piet IJssels plotseling af omdat hij niet meer met het BLN-bestuur door één deur kon.

Sindsdien namen de beide vice­voorzitters Dijkstra en Kortenhorst de voorzitterstaken waar. Dijkstra, die namens Schuttevaer in het BLN-bestuur zitting had, is nu ook weg. Kortenhorst, tevens voorzitter van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU), is voorlopig het gezicht van het BLN-bestuur.

Wat betekent de crisis bij Schuttevaer voor de integratie met BLN?

„Wat ons betreft staat de weg naar samenwerking en integratie net zo open als eerder. We hopen dat de bestuurlijke verandering die zich daar nu voltrekt dat niet in de weg zal staan. Ik ken de gesprekken niet die aanleiding waren voor het opstappen van beide bestuursleden. Wel weet ik dat Schuttevaer een grote achterban heeft die graag snel wil aanhaken bij BLN.”

Jorritsma en Dijkstra vinden dat je geen oude schoenen moet weggooien voordat de nieuwe zich bewezen hebben, met nadere woorden: de integratie gaat te snel. Wat vindt u van die kritiek?

„Dat is hun mening. Als voor­zitter van de BBU kan ik zeggen dat mijn organisatie het volste vertrouwen heeft in BLN. BLN is volop bezig met professionalisering. We trekken medewerkers aan met specialistische kennis op allerhande terreinen. Als Schutte­vaer aanhaakt, kunnen we ook op nautisch-technisch terrein een slag maken.”

De beide opgestapte Schuttevaerbestuurders hebben ook kritiek op bestuur en directie van BLN. Eerder kon IJssels zich niet in de koers van de BLN-top vinden. Hoe gaat u daarmee om?

„Ik ga daar niet op reageren. Laten we helder zijn: wat BLN betreft is Schuttevaer meer dan welkom, inclusief alle leden­groepen. Als we tot elkaar komen is alles wat op het water vaart, ook de B-leden van Schuttevaer (watersporters, TR), in één organisatie vertegenwoordigd. Dat zou een heel goede zaak zijn voor iedereen.”

Hebt u al reacties van uw leden gehad?

„Ja, maar dat zijn persoonlijke reacties, die houd ik voor me.”

Welke les trekt u uit deze kwestie?

„Je moet altijd kritisch naar jezelf kijken, dat doen we nu ook. Als BLN willen we zo snel mogelijk in gesprek met het vernieuwde bestuur van Schuttevaer. Ik verheug me daar zeer op. Wat mij betreft staat die nieuwe ene ketenbrede brancheorganisatie er nu heel snel.”

De BBU heeft later deze maand zijn jaarvergadering. Gaat de BBU zich opheffen?

„Daar praten we eerst met de leden over. Hoe het verder moet met BLN en de BBU staat elk jaar op de agenda. We werken hard aan een hele mooie zaak.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer