Binnenland

Veenendalers klagen over stadsverwarming

VEENENDAAL. Het is heerlijk wonen in Veenendaal-Oost, vindt Esther van Kooten. „De wijk is prachtig.” Alleen is er één probleem. „De stadsverwarming werkt niet naar behoren en we moeten meer betalen aan dit duurzame energiesysteem dan in ons vorige huis met gas.” Ze is niet de enige die klaagt over energieleverancier DEVO.

Jan Kas
24 February 2014 15:30Gewijzigd op 15 November 2020 09:00
VEENENDAAL. Het gebouw van de stadsverwarming in Veenendaal-Oost. beeld Jan Kas
VEENENDAAL. Het gebouw van de stadsverwarming in Veenendaal-Oost. beeld Jan Kas

„Niet alle bewoners, maar wel veel mensen hebben klachten over de klimaatbeheersing in de woning. Variërend van een te koud huis, te hoge kosten tot een niet werkend systeem”, zo vat raadslid Van 
’t Noordende een tevredenheidsonderzoek van het CDA in Veenendaal-Oost samen.

Zijn D66-collega Van den Heuvel is 
bekend met klachten van zeker dertig bewoners. „Het systeem koelt 
als het moet verwarmen en andersom. Energierekeningen zijn hoog, 
terwijl was beloofd dat de stadsverwarming goedkoper zou zijn.”

Veenendaal-Oost, waar inmiddels 600 woningen worden bewoond, moest een energiezuinige wijk worden. De huizen worden collectief verwarmd en gekoeld vanuit een ketelhuis aan de rand van de wijk, dat door de vorm de bijnaam ”het crematorium” heeft gekregen.

Voor de stadsverwarming is een lokaal energiebedrijf opgezet: Duurzame Energie Veenendaal-Oost (DEVO). Bewoners spreken inmiddels over „Dure Energie Veenendaal-Oost.” „Wij moeten –mede 
door het hoge vastrecht– bijna 30 procent meer betalen dan in ons vorige gasgestookte huis, een rijtjeswoning van voor 1970”, zegt wijkbewoner Peter Baardman.

Sinds Baardman zijn ervaringen met DEVO op internet deelde via het sociale netwerk van Facebook, melden buurtgenoten knelpunten bij hem. „Bijna veertig bewoners hebben serieuze klachten geuit. Kern is volgens mij dat het water in het systeem niet de juiste kwaliteit heeft. Daardoor ontstaan er problemen die een hoger verbruik tot gevolg hebben. Een buurman heeft water uit de verwarming afgetapt, en daarin trof hij nogal wat staaldeeltjes aan.”

Wijkbewoonster Esther van Kooten: „In de zomer koelde het systeem niet. De koelklep zat vast. We hebben weken zitten puffen in een woning waarin het 27 graden was geworden. Toen het kouder werd, waren er weer problemen met de warmtetoevoer. Mijn zus heeft vloerverwarming op gas. Bij haar is het overal even warm en niet, zoals bij ons, hier warm en daar weer koud.”

DEVO-directeur Jan Willem Zwang zegt klachten serieus te nemen. „Er bleven bijvoorbeeld kleppen voor warmte- of koudetoevoer hangen doordat er bij het aansluiten van de woningen geen systeem- maar leidingwater is gebruikt. Dat heeft geleid tot metaalschilfertjes, magnetiet, in de leidingen. Dat speelt bij 95 woningen, zo hebben we in kaart gebracht. We zijn dat aan het verhelpen, onder meer met extra filtering.”

Volgens Zwang voldoet zijn bedrijf met de vastrechttarieven aan de wettelijke normen. „Veel klachten betreffen de installaties in de woningen. Vaak blijkt dan een thermostaat niet goed te staan of een koppeling onjuist te zijn aangelegd. Wat het beheer van het systeem lastig maakt, is dat de verschillende projectontwikkelaars in de wijk eigen installateurs in de arm hebben genomen. We hebben de aansluitvoorwaarden aangescherpt.”

„DEVO probeert problemen goed op te lossen, maar er zijn te vaak en te veel klachten”, vindt Van den Heuvel van D66.

Zijn CDA-collega Van ’t Noordende wijst erop dat ook bewoners bij wie het systeem goed werkt en de kosten redelijk zijn, zich zorgen maken. „Ze controleren onevenredig vaak hun meters. DEVO heeft een imagoprobleem en dat moet de politiek zich aantrekken. Door keuzes van de gemeenteraad zijn de bewoners van Veenendaal-Oost verplicht aangesloten op het DEVO-systeem. Ze konden niet kiezen voor iets anders. Daarom moet de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen in het zoeken naar oplossingen voor de problemen in de wijk.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer