PostNL ziet postmarkt stevig verder krimpen
DEN HAAG (ANP). PostNL verwacht dat de postmarkt de komende jaren in hoog tempo verder krimpt, maar denkt die achteruitgang op te kunnen vangen met bezuinigingen en de bezorging van pakketjes. Dat meldde het postbedrijf maandag bij de presentatie van zijn kwartaal- en jaarcijfers.
PostNL zag de omzet vorig kwartaal stabiliseren op 1,2 miljard euro. De nettowinst verschrompelde, onder meer door de kosten voor de reorganistie van de postbezorging, tot 19 miljoen euro, tegen 167 miljoen euro een jaar eerder. Over heel het jaar moest een nettoverlies van 170 miljoen euro worden geïncasseerd.
De Nederlandse postmarkt kromp vorig jaar met bijna 12 procent. Voor 2014 en de jaren die volgen wordt een verdere afname met 9 tot 12 procent per jaar voorzien. Die verdere afname wil het postbedrijf opvangen door de prijzen te verhogen en de kosten te verlagen. Daarnaast levert het bezorgen van internetaankopen het bedrijf steeds meer op.
Het onderliggende cash operationeel resultaat van PostNL trok vorig jaar met 11 miljoen euro aan tot 141 miljoen euro, waar het bedrijf mikte op een bandbreedte van 130 tot 160 miljoen euro. De reorganisatie leverde een besparing op van 95 miljoen euro, tegen een voorspelling van 90 tot 110 miljoen euro.
Het besparingsdoel voor 2017 werd met 75 miljoen euro verhoogd. Voor een deel wordt die extra bezuiniging gerealiseerd via de bestaande plannen, maar er zullen ook nieuwe maatregelen nodig zijn.
Bestuursvoorzitter Herna Verhagen gaf in een toelichting aan dat de extra bezuinigingen niet leiden tot extra ontslagen. De besparingen worden onder meer gezocht in het efficiënter inzetten van transport en de invoering van nieuwe, goedkopere afhaalpunten.
Volgens Verhagen neemt de postmarkt over de volle breedte af. Ze wees daarbij op bankafschriften die steeds minder worden verstuurd door de opkomst van het mobiel bankieren en op tijdschriften die steeds vaker op tablets worden gelezen. Daarnaast verzenden bedrijven door de moeilijke economische omstandigheden minder reclame dan voorheen.
Voor 2014 mikt het bedrijf op een onderliggend resultaat van 180 tot 220 miljoen euro en een besparing van 95 tot 115 miljoen euro. In 2015 moet het resultaat uitkomen op 260 tot 330 miljoen euro. Eerder werd voor dat jaar nog gemikt op 300 tot 370 miljoen euro. Dit alles moet ervoor zorgen dat er in 2016 weer cash dividend kan worden uitgekeerd.
Op het gebied van de pakketbezorging investeert PostNL in de uitbreiding van de mogelijkheden om ’s avonds laat en ’s ochtends vroeg pakketten aan te bieden voor verzending. De omzet uit de pakketbezorging moet dit jaar evenals de internationale opbrengsten met circa 5 procent (‘mid single digit’) toenemen. Voor de Nederlandse postmarkt wordt een lage enkelcijferige omzetgroei voorzien.