Endemol wil opheldering Telefónica over nieuwe topman
Entertainmentbedrijf Endemol wil uitleg van het Spaanse moederconcern Telefónica over de plotse benoeming van de nieuwe topman bij het tv–productiebedrijf. „Wij proberen er achter te komen wat Telefónica beweegt om tot deze stap over te gaan", legde een woordvoerder vrijdag uit. Op basis van de toelichting zal Endemol bepalen hoe het met de komst van de Spanjaard Joaquín Agut Bonfills zal omgaan.
Telefónica maakte donderdagavond bekend dat Agut de plek van de huidige bestuursvoorzitter van Endemol, Aat Schouwenaar, gaat innemen. Agut is afkomstig van Telefónica’s internetpoot Terra, waar hij sinds augustus 2000 de leiding heeft. Schouwenaar volgde in juni John de Mol op als topman van Endemol.
Het entertainmentbedrijf erkent dat de handelwijze van Telefónica sterk op het parachuteren van een eigen vertegenwoordiger bij Endemol lijkt. De Hilversumse onderneming zegt verder in het duister te tasten over de motieven van de stap. „Wij weten het gewoon niet."
Schouwenaar zet vooralsnog zijn werk voort, aangezien het onduidelijk is wanneer de benoeming van Agut ingaat. „De voordracht van een nieuw lid van de raad van bestuur van Endemol moet formeel eerst worden goedgekeurd door de aandeelhouders", licht de woordvoerder toe.
Onduidelijkheid bestaat ook over de strategie die Telefónica wil volgen. Het Spaanse moederconcern wil zich concentreren op drie kernactiviteiten, te weten mobiele telefonie, de Spaanse markt en Latijns–Amerika. Endemol is ondergebracht onder de poot filialen.
Telefónica zelf bood vrijdag eveneens weinig helderheid. De woordvoering verwees naar een verslag van een analistenbijeenkomst, begin oktober, waarin Telefónica–topman César Alierta een toelichting geeft op zijn toekomstplannen. In de presentatie wordt Endemol geen enkele keer genoemd.
Endemol houdt zich vast aan eerdere uitlatingen van Alierta waarin hij aangaf niet van Endemol af te willen. Alierta zei dat deze zomer na geruchten dat Telefónica zijn belangrijkste Nederlandse aankoop wilde afstoten.
In de zomer van 2000 verkochten De Mol en zijn partner Joop van den Ende hun bedrijf voor 5,5 miljard euro aan Telefónica. Endemol zou vooral content (tekst, beeld) moeten leveren waarmee de mobiele telefonie van Telefónica zijn voordeel kon doen. Maar het Spaanse concern kampte, net als zijn Europese branchegenoten, de afgelopen jaren met forse verliezen. De rode cijfers dwongen het bedrijf ambitieuze plannen, zoals de nieuwste generatie mobiele telefonie (UMTS) in Duitsland, te schrappen.