Risico autodiefstal tot bijna nul te reduceren
HOEVELAKEN. Sinds de verplichte startonderbreker bij nieuwe auto’s in 1998 werd ingevoerd, is het aantal diefstallen drastisch gedaald. Maar criminele organisaties zitten niet stil. Vooral bezitters van gewilde merken doen er goed aan hun auto extra te beveiligen.
De Lexus RX450H is typisch zo’n auto die het goed doet op de tweedehands markt. Er rijden er niet heel veel van in Nederland, maar toch altijd nog tussen de 10.000 en de 20.000. Ze staan hoog op de lijst van internationaal opererende bendes, die de auto’s in het buitenland makkelijk afzetten. „Bij het afsluiten van een polis verplichten verzekeraars de eigenaren een alarm- en autovolgsysteem in te laten bouwen”, zegt Werner Postma van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. „Anders worden ze niet verzekerd.”
Die verplichting is nodig, want sommige eigenaren zijn laks. Merken als Volkswagen, BMW en Audi vertegenwoordigen ook tweedehands nog een flinke waarde en zijn dus gewild. Te veel mensen beveiligen hun auto niet extra, bijvoorbeeld omdat de verzekeraar bij diefstal toch wel uitkeert. Of ze vertrouwen op de fabrieksbeveiliging. Postma: „Maar sinds 2009 lukt het criminelen om de elektronica te hacken. Je kunt het geen nalatigheid noemen als consumenten daar niet op anticiperen, maar ze hebben wel alle reden om voor aanvullende beveiliging te zorgen.”
Het BearLocksysteem is daarvoor het meest geschikt. Voor gemiddeld 500 tot 800 euro kan daarmee de diefstalkans tot bijna nul worden teruggebracht, zegt Postma. „Het wordt helemaal in de auto ingebouwd; criminelen zijn uren bezig om het eruit te schroeven. De eigenaar hoeft na het parkeren alleen het bijbehorende sleuteltje eruit te halen. Ik kan me slechts één geval herinneren waarbij een auto toch werd gestolen. Die stond op een industrieterrein, waardoor de dieven alle tijd hadden. Maar ook met een alarm- en volgsysteem verklein je de diefstalkans al met drie of vier keer. Vaak beschikken bendes over apparatuur om deze systemen uit te schakelen. Om dat tegen te gaan, zijn er alweer manieren gevonden waarbij in zo’n geval automatisch wordt overgeschakeld op een ander systeem. Het is een ratrace. De bendes hebben daarom ook it-specialisten in dienst.”
Want de tijd dat we met gelegenheidsdieven te maken hadden, ligt achter ons. Voordat de startonderbreker werd geïntroduceerd, kon bij wijze van spreken iedereen met een beetje handigheid een auto wegnemen. Vijftien jaar geleden lag het aantal diefstallen daardoor jaarlijks nog boven de 25.000; nu is dat minder dan de helft. Relatief worden er echter ook minder wagens teruggevonden. Vroeger lieten dieven hun buit nog weleens staan als ze hem niet meer nodig hadden. Bij de professionele bendes is daarvan geen sprake.
Wie niet veel geld wil uitgeven aan een goede beveiliging kan volgens Postma ook altijd nog terugvallen op een stuurstang. Die biedt geen garantie. „Maar als er soortgelijke auto’s in de wijk staan, loopt een dief de auto met de stuurstang waarschijnlijk voorbij.” Tot slot is het raadzaam om autosleutels goed op te bergen. „Sinds de introductie van de startonderbreker is het aantal sleuteldiefstallen flink toegenomen. Behalve het hacken van de elektronica is dat de enig overgebleven manier om nog een auto te stelen.”
Meer personenwagens gestolen in 2013
Het aantal autodiefstallen is in 2013 voor het eerst in tien jaar gestegen. In Nederland werden 11.761 personenwagens ontvreemd, ruim 3 procent meer dan een jaar eerder. Dieven hebben het vooral gemunt op nieuwe auto’s jonger dan drie jaar. Het lukt hun steeds beter om de elektronica van deze auto’s uit te schakelen. VW (3437), BMW (1088) en Mercedes (852) zijn de meest gestolen merken. Het diefstalrisico is het grootst bij Lexus (0,66 procent) en BMW (0,39 procent). In totaal werden ruim vier op de tien auto’s teruggevonden.