„Locaties slecht te bereiken voor hulpdienst”
AMSTERDAM. Veel locaties in Nederland zijn slecht bereikbaar voor hulpdiensten. Het benaderen van bijvoorbeeld een trein in open weiland of brandende auto op een snelweg levert onnodige vertragingen op. Ook in woonwijken is het vaak niet in orde.
Dat schrijft de krant Metro dinsdag. Veiligheidsbureaus van de Gooi en Vechtstreek en Flevoland onderzochten op welke plekken slachtoffers verhoogd risico lopen, omdat brandweerwagens en ambulances vertragingen oplopen. De onderzoekers bepleiten maatregelen.
Veiligheidsdeskundige Ben Ale zei vanmorgen desgevraagd dat op „heel wat plekken” een locatie voor hulpdiensten slecht bereikbaar is. „Dat is al tijden zo.” Die situatie doet zich volgens hem vooral voor op plekken waar na planning van een wijk zich opnieuw aanpassingen voordoen. „Er komt een bloembak bij, een stoep wordt 10 centimeter breder en de planners houden er geen rekening mee dat een brandweerwagen er nog langs moet kunnen. Er is sprake van dommigheid.”
In woonwijken strookt vaak het advies van milieu- en verkeersdeskundigen niet met de voorwaarden die hulpdiensten graag zien, schrijft Metro.
Verkeersdrempels of lange toegangswegen naar huizen toe zitten de hulpverleners dwars. Ook zijn veel woningen slechts vanuit één richting te bereiken. Op brandweer.nl staat: „Een tweede, onafhankelijke route is noodzakelijk, omdat de voor de hand liggende route niet altijd bruikbaar is. Denk aan wegwerkzaamheden, opstoppingen, fout geparkeerde voertuigen en dergelijke.” Op de site staat dat wegen aan bepaalde eisen moeten voldoen. „Denk aan de maximale belasting van de weg en de minimale doorgangshoogte, beschikbare rijbaanbreedte en bochtstralen.”
De onderzoekers pleiten, schrijft Metro, voor alternatieve mogelijkheden, zoals bereikbaarheid via een fietspad of speciale calamiteitendoorgang.
„Voor hulpdiensten is het van belang dat woonwijken goed ontsloten zijn”, staat in de handleiding te lezen. „Een woning dient vanaf een verkeersader binnen een gestelde tijd bereikbaar te zijn.
Andere problemen doen zich voor in natuurgebieden. „Spoorwegen in het vrije veld zijn vaak slecht bereikbaar”, stellen de onderzoekers, die voorstellen om in ieder geval meer verharde paden of speciale werkwegen aan te leggen. Op snelwegen moeten meer calamiteitendoorgangen worden gemaakt.
Op brandweer.nl wordt bedrijven te kennen gegeven dat niet alleen de hoofdingang, maar ook iedere afzonderlijke locatie bereikbaar moet zijn. Een eengezinswoning is voldoende bereikbaar wanneer een blusvoertuig de toegang tot op een afstand van ten hoogste 40 meter kan benaderen. Voor andere gebouwtypen is 10 meter de maximale afstand.