Economie

Tesco en Marks&Spencer verleiden klanten niet

LONDEN (ANP). Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, heeft in de weken rond kerst de verkopen zien dalen. Klanten vertrokken naar discounters of deden juist boodschappen bij luxere winkels. Ook voor Marks & Spencer vielen de verkopen in het laatste kwartaal van vorig jaar terug, zo maakte de keten donderdag bekend.

9 January 2014 09:00Gewijzigd op 15 November 2020 08:06

Tesco zag de vergelijkbare omzet in de afgelopen 6 weken met 2,4 procent dalen. De daling is iets groter dan analisten hadden verwacht. Tesco verloor in het afgelopen jaar zo’n 1 procent marktaandeel aan discounters als Lidl en Aldi en zag klanten ook vertrekken naar een luxere concurrent als Waitrose. De detailhandelaar zei donderdag dat de resultaten voor heel 2013, die later bekend worden gemaakt, nog wel binnen de verwachting zullen liggen.

Bij warenhuisketen Marks & Spencer daalden de verkopen met 2,1 procent in de laatste 13 volle weken van het jaar. De verkoop van levensmiddelen steeg nog wel met 1,6 procent, maar dat is lager dan de verwachting van analisten. De keten bood zijn klanten in de periode voor Kerstmis forse kortingen, waardoor de omzet ook terugliep.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer