Tesco en Marks&Spencer verleiden klanten niet
LONDEN (ANP). Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, heeft in de weken rond kerst de verkopen zien dalen. Klanten vertrokken naar discounters of deden juist boodschappen bij luxere winkels. Ook voor Marks & Spencer vielen de verkopen in het laatste kwartaal van vorig jaar terug, zo maakte de keten donderdag bekend.
Tesco zag de vergelijkbare omzet in de afgelopen 6 weken met 2,4 procent dalen. De daling is iets groter dan analisten hadden verwacht. Tesco verloor in het afgelopen jaar zo’n 1 procent marktaandeel aan discounters als Lidl en Aldi en zag klanten ook vertrekken naar een luxere concurrent als Waitrose. De detailhandelaar zei donderdag dat de resultaten voor heel 2013, die later bekend worden gemaakt, nog wel binnen de verwachting zullen liggen.
Bij warenhuisketen Marks & Spencer daalden de verkopen met 2,1 procent in de laatste 13 volle weken van het jaar. De verkoop van levensmiddelen steeg nog wel met 1,6 procent, maar dat is lager dan de verwachting van analisten. De keten bood zijn klanten in de periode voor Kerstmis forse kortingen, waardoor de omzet ook terugliep.