KPN wint rechtszaak tegen Tele2
Het telecombedrijf Tele2 moet binnen acht dagen in een paginagrote advertentie een rectificatie plaatsen voor eerder gemaakte reclame. Dat heeft de voorzieningenrechter in Arnhem dinsdag bepaald. Concurrent KPN had in kort geding tegen de reclame geageerd.
De rechter heeft Tele2 verboden om zijn tv–reclame over bellen naar Australië te blijven uitzenden. Ook mag de onderneming een eerder geplaatste dagbladadvertentie niet meer gebruiken. Op overtreding van het verbod staat een dwangsom van 25.000 euro per keer, met een maximum van 1 miljoen euro.
In de reclame vergelijkt Tele2 zijn beltarieven met die van KPN, zonder daarin de Voordeelnummers van KPN mee te nemen. Hierbij krijgt de consument korting op de gesprekskosten naar tien binnenlandse en drie buitenlandse telefoonnummers. Dat levert volgens de rechter een prijsvergelijking op die „onvolledig en daarom misleidend" is.
KPN en Tele2 zijn beide aanbieders van vaste telefonie. Tele2 maakt hierbij gebruik van het KPN–netwerk. De twee bedrijven troffen elkaar al eerder voor de rechter in een conflict over vergelijkende reclame.
De rechter verplicht Tele2 niet in al zijn reclames te verwijzen naar de Voordeelnummers van KPN. Volgens de rechter gaat dat „te ver" en moet „per reclame–uiting worden beoordeeld of er sprake is van misleidende reclame".
Hoewel de rechter dit verzoek van KPN niet honoreerde, toonde raadsman Tobias Cohen Jehoram zich dinsdag „zeer tevreden" met de uitspraak. „Dit is een hele duidelijke waarschuwing aan Tele2 en andere concurrenten van KPN, dat zij de kortingsregelingen in tariefvergelijkingen moeten meenemen."
Tele2 moet binnen acht dagen het boetekleed aantrekken met een rectificatie in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Spits, Metro, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Het Parool. Daarin moet de onderneming toegeven dat de prijsvergelijking in zowel de tv– als krantenreclame misleidend is geweest.
Tele2 is het oneens met de uitspraak van de rechter. Het bedrijf beraadt zich op mogelijke verdere stappen. Een woordvoerster van Tele2 stelde na de uitspraak wel vast, dat de rechter geen algemeen verbod voor de onderhavige soort reclame heeft uitgevaardigd, waardoor vergelijkende reclame mogelijk blijft.