Twitter lijdt nog steeds verlies
SAN FRANCISCO (ANP/RTR/BLOOMBERG). Twitter heeft zijn omzet afgelopen jaar sterk zien stijgen, maar is nog altijd verliesgevend. Dat blijkt uit de documenten die het bedrijf achter de internetberichtendienst heeft ingediend voor zijn beursgang.
De omzet van Twitter verdrievoudigde vorig jaar bijna tot 316,9 miljoen dollar (233 miljoen euro) en kwam in de eerste 6 maanden van dit jaar uit op 253,6 miljoen dollar. In de eerste helft van 2013 werd een verlies geleden van 69,3 miljoen dollar.
De eerste blik op de cijfers van het 7 jaar oude bedrijf bevatte volgens analisten geen verrassingen. Twitter maakt pas sinds 2010 serieus werk van de verkoop van advertenties in zijn berichtenstroom. „Het zou verbazingwekkend zijn geweest als ze winst hadden geboekt”, zei een Amerikaanse analist tegen persbureau Reuters.
In de documenten voor de beursgang, die 1 miljard dollar moet opleveren, wees Twitter op het risico dat het bedrijf erg afhankelijk is van de opbrengsten van advertenties. In de eerste helft van dit jaar zorgden die voor bijna 90 procent van de omzet. De prijzen van de advertenties zijn de afgelopen vijf kwartalen gedaald, maar dat is volgens het bedrijf het gevolg van een bewuste actie om het aantal advertenties te vergroten.
Beursspecialisten wezen erop dat Twitter zich aanzienlijk bescheidener presenteert aan potentiële investeerders dan Facebook deed, in de aanloop naar zijn beursgang vorig jaar. Waar Facebook-oprichter Mark Zuckerberg beleggers een opstel van 2000 woorden meegaf met zijn visie op het bedrijf, beperkte Twitter zich tot minder dan 140 woorden. De lijst met mogelijke risico’s was daarentegen tien bladzijden langer dan de lijst die Facebook opstelde.