Binnenland

Treinreiziger naar België krijgt volop keus

RIJSWIJK (ANP). Reizigers die met de trein naar België willen, kunnen straks kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity’s en stoptreinen. Het kabinet stemde vrijdag in met een plan van de Nederlandse Spoorwegen als alternatief voor de mislukte Fyra-hogesnelheidstrein naar Brussel. NS en de Belgische vervoerder NMBS haalden de Fyra in januari van het spoor.

27 September 2013 20:15Gewijzigd op 15 November 2020 06:05

Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden. De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten. Ook komt de oude Beneluxtrein terug, waardoor Den Haag en Breda straks weer een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Vanaf 7 oktober rijdt deze trein tien keer per dag vanuit Den Haag en eind 2014 wordt het aantal ritten uitgebreid tot 16 keer per dag vanuit Amsterdam. De Nederlandse Spoorwegen gaan hiervoor intensiever samenwerken met Eurostar en Thalys.

Het kabinet ging vrijdag op voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) akkoord en liet weten dat het NS-plan voldoet aan alle eisen die het kabinet had gesteld. Het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra naar Brussel betekent een strop van 222 miljoen euro voor de begroting van Mansveld. Het kabinet heeft bepaald dat dat bedrag niet bij het financieringstekort mag komen.

Voor de NS bedraagt de schade zeker „ruim 200 miljoen”, maar daar komt volgens directielid Merel van Vroonhoven nog veel bovenop. De schadepost kan oplopen tot „in de honderden miljoenen”.

Het voornemen van NS en NMBS lijkt geen gevolgen te hebben voor de plannen van de gemeente Den Haag en vervoerbedrijf Arriva voor een Lage Landen Lijn, een intercitydienst tussen Den Haag en Brussel. De hofstad had tientallen jaren zo’n verbinding met Brussel, maar die verdween in december vorig jaar, toen de Fyra ging rijden. Toen die uitviel, besloot Den Haag zelf een intercitydienst op poten te zetten. België gaf echter geen toestemming om al volgend jaar over Belgisch spoor te rijden. Arriva en de gemeente Den Haag zijn nu van plan voor 2015 een nieuwe aanvraag indienen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer