Klachten over schokkend tv-spotje Hoorstichting
De reclamespot van de Nationale Hoorstichting die oproept het gehoor te testen via de telefonische test van de stichting, is her en der in het verkeerde keelgat geschoten. Veertig mensen hebben een klacht ingediend.
In de spot schept een vrachtwagen in volle vaart een man die een taxi verlaat. De man had noch de vrachtwagen noch de waarschuwing van de taxichauffeur gehoord. Het filmpje is tussen 3 en 9 november (de Week van het Oor) zestig keer uitgezonden.
Naar aanleiding van de schokkende beelden hebben negentien personen een klacht gestuurd naar de Hoorstichting. Ook bij de STER zijn vijftien klachten binnengekomen. Vier personen hebben de Reclame Code Commissie ingeschakeld. De commissie behandelt twee van deze klachten op 25 november.
De Nationale Hoorstichting betreurt het dat mensen door de spot geschokt zijn, maar had reacties wel verwacht. „Er is bewust gekozen voor een indringende spot. Veel mensen hebben een verminderde waarschuwingsfunctie van het gehoor, wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden”, aldus H. ten Berge, directeur van de Nationale Hoorstichting.
In tien dagen na het begin van de campagne hebben ruim 11.000 mensen de Nationale Hoortest gedaan. In totaal hebben in de tien maanden dat de telefonische test bestaat 111.000 mensen gebeld.
Tijdens de Week van het Oor lanceerde de Nationale Hoorstichting ook een kinderhoortest via internet. De eerste zeven dagen is de test 4500 keer gedownload.