Groot-Brittannië test Nederlandse rotonde voor veiligheid fietser
De Britse onderzoeksgroep Transport Research Laboratory test aparte fietspaden en ‘Nederlandse rotondes’ die het Britse verkeer fietsvriendelijker moeten maken.
Op een speciale testlocatie in Berkshire onderwerpt TRL tal van op Nederlandse leest geschoeide verkeersoplossingen aan uitgebreide tests. De experimenten gebeuren in opdracht van de stad Londen, en maken deel uit van een grootschalig plan waarmee de Londense burgemeester Boris Johnson zijn stad veiliger wil maken voor fietsers.
De Guardian schrijft er over. Voor de tests werden al zo’n 2500 betaalde proefpersonen ingezet. De uitgebreide experimenten zijn nodig omdat Nederlandse oplossingen als aparte fietsstroken en fietsvriendelijke rotondes volgens de huidige wet- en regelgeving niet zomaar in het Britse wegennet mogen worden geïntroduceerd.
Niet iedereen is even optimistisch over de nieuwe infrastructurele aanpak. Chris Peck van de nationale fietsersbond CTC stelt dat Nederlandse rotondes niet gemaakt zijn voor de meer dan 50.000 auto’s die dagelijks sommige Londense wegen passeren. Met zoveel verkeer kun je niet nog eens voorrang gaan geven aan een andere verkeersstroom, de fietsers, denkt Peck. „Als grote hoeveelheden fietsers en auto’s tegelijkertijd de rotonde nemen, raakt deze snel verstopt. Zo’n rotonde werkt alleen als er ook andere maatregelen worden genomen om gemotoriseerd verkeer in de stad te verminderen.”