Crisis nekt detailhandelaar Macintosh
MAASTRICHT (ANP). De crisis en het koude voorjaar heeft detailhandelaar Macintosh, bekend van winkels als Dolcis, Invito, Manfield en Kwantum, nog verder in het rood geduwd in de eerste helft van dit jaar. Ook de groeiende online-bestedingen van consumenten zorgden voor een verdere krimp bij de traditionele ‘stenen’ winkels van het concern, bleek donderdag uit de resultaten van Macintosh.
Het bedrijf zag de omzet in het afgelopen halfjaar met ruim 10 procent terugvallen tot 379,6 miljoen euro. De online- omzet steeg in het eerste halfjaar wel met 9,3 procent tot 20,5 miljoen euro. Maar dat maakt slechts 5,4 procent van het totaal uit. Het nettoverlies liep op, van 9,6 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar, tot ruim 17 miljoen.
„Tegen het extreem koude voorjaar van 2013, waardoor veel minder zomerschoenen en tuinmeubilair werden verkocht, viel niet aan te vechten”, constateert Frank De Moor, directeur bij Macintosh. Hij verwacht niet dat de marktomstandigheden in de rest van het jaar zullen verbeteren.
Macintosh liet eerder al weten dat 2013 een transitiejaar wordt om de onderneming beter voor te bereiden op de veranderende marktomstandigheden. „Dit zal er toe moeten leiden dat in 2015 een bedrijfsresultaat wordt gerealiseerd tussen 30 en 40 miljoen euro”, zegt De Moor. Het bedrijf wil zicht meer richten op zogenoemde ‘cross channel verkopen’, waarbij klanten hun online bestellingen bij iedere winkel van Macintosh kunnen ophalen of retourneren.
Het bedrijf sloot in de eerste helft van het jaar tien winkels en verwacht dat daar in de tweede helft van het jaar nog 15 tot 20 sluitingen bij zullen komen. Macintosh maakte begin dit jaar al plannen bekend om in Nederland 80 winkels te sluiten.
Het concern is met 997 modewinkels en woonwarenhuizen actief in Nederland, België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Meer dan de helft (564) daarvan zit in Nederland.