Sterke winstgroei PepsiCo
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG). PepsiCo, ’s werelds grootste producent van snacks en de op een na grootste fabrikant van dranken, heeft in het tweede kwartaal fors meer winst behaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers die de maker van onder meer Pepsi Cola en 7Up woensdag naar buiten bracht.
De nettowinst schoot met 35 procent omhoog tot 2,01 miljard dollar (ongeveer 1,5 miljard euro), mede als gevolg van hogere prijzen. Het resultaat is boven de verwachtingen van analisten.
Wegens eenmalige uitgaven viel de winst vorig jaar met 1,49 miljard dollar nog een stuk lager uit dan in het tweede kwartaal gebruikelijk is. De totale omzet van PepsiCo groeide afgelopen kwartaal met 2,1 procent tot 16,8 miljard dollar.
Het concern staat momenteel onder flinke druk van de activistische aandeelhouder Nelson Peltz. Die eist dat PepsiCo zijn drankentak afsplitst en zich meer gaat richten op snacks. Volgens Peltz wordt het snackdeel overschaduwd door de slecht presterende drankjesdivisie.
De drankverkopen van PepsiCo stegen in april, mei en juni wereldwijd met 1,5 procent. De verkoop van snacks, zoals Lays chips en Duyvis-nootjes, eindigde afgelopen kwartaal 3 procent in de plus.