Prijzenoorlog schaadt omzet Vodafone
NEWBURY (ANP). De operationele omzet uit dienstverlening van Vodafone is in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014 gedaald als gevolg van een prijzenoorlog in onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Dat blijkt uit cijfers die het Britse telecomconcern vrijdag naar buiten bracht.
De zogeheten service revenue exclusief wisselkoerseffecten en overnames daalde met 3,5 procent tot 10,2 miljard pond (11,8 miljard euro). Het is de vierde achtereenvolgende daling op kwartaalbasis. In Duitsland, goed voor bijna een vijfde van de omzet, daalden de inkomsten op deze basis met 5,1 procent. Volgens Vodafone was er zowel in de consumenten- als de zakelijke tak sprake van een „intense” prijzenoorlog. In het Verenigd Koninkrijk liep de omzet met 4,5 procent terug vanwege „aanhoudende prijsdruk en de zwakke economie”.
In Zuid-Europa, waar de meeste landen in een langdurige recessie zitten, daalde de omzet nog harder. In Italië daalden de inkomsten met 17,6 procent en in Spanje met 10,6 procent. Door onder meer de hoge werkloosheid in deze landen zijn consumenten steeds kieskeuriger in hun uitgavenpatroon, aldus Vodafone. In de overige delen van Europa, waaronder Griekenland en Portugal vallen, daalde de omzet met 13,6 procent. Ook daar was naast de zwakke economische omstandigheden sprake van prijsdruk.
In Nederland boekte Vodafone een operationele omzet van omgerekend 448,7 miljoen euro, een daling van 3,7 procent op jaarbasis. „De voortdurende recessie heeft haar weerslag op het uitgavenpatroon van consumenten en zakelijke klanten en verklaart de daling”, aldus het bedrijf.
Brancheorganisatie GSMA maakte bekend dat Europese klanten in 2012 gemiddeld 38 dollar per maand spendeerden aan hun abonnement, terwijl Amerikanen daar in doorsnee 69 dollar aan uitgaven. Vodafone is dan ook druk doende om minder afhankelijk te worden van Europa. Het bedrijf heeft de pijlen gericht op onder meer de Verenigde Staten, India en Zuid-Afrika, waar het groeitempo hoger is.