Rotterdams vervoer op maat soberder
Om het voorzieningenniveau van het vervoer voor gehandicapten en chronisch zieken te handhaven, voert de gemeente Rotterdam een aantal versoberingen door en gaat zij oneigenlijk gebruik ervan tegen. Gebruikers gaan echter wel meer betalen.
Wethouder J. van der Tak van Sociale Zaken presenteerde woensdag de plannen voor het nieuwe gehandicaptenvervoer in Rotterdam.
Aanleiding voor de versobering van de vervoersvoorzieningen in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) is dat de financiële reserves zijn uitgeput. Rotterdam vindt dat de 41 miljoen euro van het Rijk ontoereikend is om de WVG-uitgaven te bekostigen. „Dat is absoluut te weinig om een redelijk niveau aan voorzieningen te bieden”, zegt Van der Tak. Omdat andere gemeentelijke diensten bijspringen, kan met ingang van volgend jaar 47,9 miljoen euro worden uitgegeven.
De bezuinigingsvoorstellen die de wethouder eerder dit jaar voor ogen had, hebben veel maatschappelijke onrust veroorzaakt. Hij bood daarvoor woensdag zijn verontschuldigingen aan. Het plan is ingrijpend veranderd: aanvankelijk wilde Van der Tak 4 miljoen euro besparen. Dat is nu, in samenspraak met de organisaties van gehandicapten, 2,7 miljoen euro geworden. Dit model is door alle partijen geaccepteerd.
Er komt één vervoerssysteem met een standaardservice of extra begeleiding. Daarvoor worden alle voertuigen aangepast, zodat ze allemaal geschikt zijn voor rolstoelvervoer. Gehandicapten die tilservice nodig hebben, krijgen een persoonsgebonden budget waarmee ze zelf vervoer en begeleiding kunnen inkopen.
Het aantal reiszones per jaar wordt uitgebreid van 300 naar 500. „Het Rijk heeft bepaald dat iemand vijf zones vanaf het woonadres mag reizen”, zegt Van der Tak. „De gemeente krijgt daarvoor echter geen extra geld. Dat is onbillijk en ik ga dat aanvechten. Al moet ik ervoor naar de rechter.”
Verder moeten gehandicapten met een blauwe strippenkaart gaan reizen in plaats van met een roze. Dat gaat bijna 4 euro per kaart meer kosten. Van der Tak noemt dat sociaal en rechtvaardig. Organisaties van gehandicapten hebben ermee ingestemd. Om het voorzieningenniveau te handhaven, wil men best wat meer betalen.
Ten slotte wil Rotterdam ongebruikte scootmobielen terughalen. „Middelen kunnen vaak efficiënter worden ingezet”, aldus de wethouder.