Fors meer grote telecomstoringen dan verwacht
AMERSFOORT (ANP). Nederland wordt veel vaker getroffen door grote telecomstoringen dan verwacht. In de tweede helft van vorig jaar zijn er 23 meldingen van grote storingen in het telefoon- en internetverkeer geweest, staat in het jaarbericht van het Agentschap Telecom dat donderdag is gepubliceerd.
Het waren de eerste 6 maanden dat telecomproviders wettelijk verplicht zijn om een grote storing te melden. Voorafgaand aan de meldingsplicht hield het Agentschap rekening met slechts zo’n 10 storingsmeldingen in een heel jaar.
Sinds juni 2012 zijn aanbieders van openbare communicatiediensten en netwerken verplicht hun grotere storingen te melden bij het Loket Meldplicht Telecomwet. Het gaat daarbij om storingen waarbij er overlast is voor veel klanten, een vitale dienst of sector wordt getroffen of het alarmnummer 112 uitvalt. Kleinere storingen waarbij bijvoorbeeld één straat wordt getroffen, hoeven niet te worden aangekaart.
De gemelde storingen blijken veelal te zijn veroorzaakt door stroomuitval en ICT-fouten. Volgens het Agentschap besteden telecomproviders nog te weinig aandacht aan het garanderen van de continuïteit van hun netwerken en diensten. „Als een aanbieder bijvoorbeeld één man zou aanstellen die zich met deze zaken bezighoudt, zou dat al heel erg helpen”, legt een woordvoerster uit.
Eind oktober had bijna driekwart van de telecomproviders nog geen ‘continuïteitsplan’ klaar liggen, waarin staat hoe de grote storingen voorkomen en verholpen kunnen worden. In de helft van de plannen die wel af waren, werd geen rekening gehouden met ernstige calamiteiten zoals grootschalige uitval van elektriciteit.
Sinds 1 januari zijn alle aanbieders verplicht de maatregelen die zij hebben genomen ter voorkoming van verstoringen, vast te leggen in zo’n continuïteitsplan. Het Agentschap Telecom kan boetes en sancties opleggen aan partijen die niet aan de regels voldoen.