Zwanenburg wil minder vliegtuigen boven dorp
In navolging van Spaarndam claimt ook de dorpsraad Zwanenburg-Halfweg dat er harde beloften liggen om de geluidsoverlast van vliegveld Schiphol in en rond de twee dorpen te verminderen.
Sterker nog, die belofte is zelfs in de wet verankerd, stelde de dorpsraad vrijdag. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bestrijdt dat.
De dorpen gingen op zoek naar hard bewijs voor de belofte, nadat eerder Schiphol-directeur Cerfontaine zich het lot van de Spaarndammers had aangetrokken. Toenmalig minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat zou hen hebben toegezegd dat de uitvliegroute van de nieuwe Polderbaan niet over hun dorp zou komen.
Met het opengaan van de Polderbaan bleek deze belofte voor Spaarndam weinig waard, de inwoners werden „gek van het lawaai.” Cerfontaine zei in augustus toe de belofte, ook al had hij die zelf niet gedaan, toch te willen nakomen. Op dit moment werkt de luchthaven aan het verleggen van de uitvliegroute over Spaarndam.
Zwanenburg-Halfweg wappert nu met een motie van Eerste-Kamerlid Baarda van het CDA waaruit blijkt, stelt de dorpsraad, dat met de komst van de Polderbaan de vliegtuigoverlast boven Zwanenburg moet worden gehalveerd.
Nu echter wordt gewerkt aan herstel van het zogeheten ’rekenfoutje’ van Schiphol, blijft het vliegtuiglawaai boven het dorp gehandhaafd, vrezen de bewoners. Op dit moment vliegen per jaar 140.000 vliegtuigen boven het dorp. Dat moeten er 70.000 worden. Daar hebben we recht op, vindt de dorpsraad.
Door de rekenfout, die in juni aan het licht kwam, wordt de ’oude’ Zwanenburgbaan meer belast om de sinds kort geopende Polderbaan te ontzien. Vrijdag deed de dorpsraad haarfijn uit de doeken hoe het nu zit met de normen van geluidsoverlast, met dank aan Jan Fransen van Stichting Natuur en Milieu. Die haalde het stof van de oude stukken over Schiphol om de bewoners in Zwanenburg en omgeving munitie te geven tegen het toenemende vliegtuiglawaai.
De dorpsraad wil de komende weken benutten om de Tweede Kamer te wijzen op deze harde belofte. „Die is verankerd in de wet”, aldus voorzitter F. van Broekhoven van de dorpsraad. Met de procedure om het rekenfoutje te herstellen, moet dan ook de belofte aan Zwanenburg worden ingelost.
Staatssecretaris Schultz van Verkeer weet niets van een belofte en bestrijdt dat zoiets in een wet is vastgelegd. Zwanenburg beroept zich op oude regelgeving, een zogenoemde planologische kernbeslissing, die vervallen is en vervangen door nieuwe waarop het dorp ten onrechte zijn claim baseert, aldus Schultz’ woordvoerder. Hij verwacht dat de Zwanenburgers met deze argumenten weinig kans van slagen hebben in de Tweede Kamer.