Buitenland

Binnenvaartschipper: We schilderen en plegen onderhoud

LAHNSTEIN. Binnenvaartschipper Rinus van der Stelt ligt met zijn schip Avensis inmiddels al een week in de haven van Lahnstein, even stroomopwaarts van Koblenz. Hij ligt er met acht andere Nederlandse schippers. „We vermaken ons wel.”

Anca Boon
7 June 2013 10:50Gewijzigd op 15 November 2020 04:01
Omdat het water in de Rijn te hoog staat, ligt binnenvaartschipper Rinus van der Stelt, samen met acht andere Nederlandse schippers, al een week vast in een haven bij Koblenz. Beeld RD
Omdat het water in de Rijn te hoog staat, ligt binnenvaartschipper Rinus van der Stelt, samen met acht andere Nederlandse schippers, al een week vast in een haven bij Koblenz. Beeld RD

Door de hoge waterstanden is het scheepvaartverkeer gestremd op de Donau en delen van Rijn, Elbe, Neckar, Main en Weser. Van de 500 binnenvaartschepen die op de Duitse rivieren vastliggen door de overstromingen, is ruwweg de helft Nederlands, zo meldde adjunct-directeur Jan Vogelaar van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart gisteren.

Van der Stelt is een van hen. De acht Nederlandse schippers in de haven van Lahnstein waren allemaal op weg naar Zuid-Duitsland. Van der Stelt is zelf met een vracht steenkool op weg van Amsterdam naar de energiecentrale bij Heilbronn. „De buren zijn onderweg naar Straatsburg. Anderen moeten richting de Donau.”

Sinds zaterdag ligt hij stil. Het water in de Rijn staat hoog, maar is bij Koblenz nog bevaarbaar. Pas iets verder stroomopwaarts is de rivier gestremd voor scheepvaartverkeer. „We zouden nog zo’n 20 kilometer verder kunnen komen.”

In de haven van Lahnstein ligt hij echter goed. De haven is er ruim en hij kan zonder problemen aan wal komen. „Er is een groot winkelcentrum in de buurt. Als we willen, kunnen we er met de auto op uit.”

Dit weekend kan hij weer varen, verwacht hij. In de Neckar, waar de Avensis naartoe moet, daalt het waterpeil inmiddels. „Door zand dat met de stroom is meegevoerd, moet er eerst worden gebaggerd voor de rivier wordt vrijgegeven voor de scheepvaart. Dat moment wordt iedere keer wat uitgesteld, maar ik verwacht dat we morgenochtend weer verder kunnen.”

Iedere dag dat een schip stilligt, kost dat de eigenaar gemiddeld zo’n 1500 tot 2000 euro per dag, zo liet het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart gistermiddag weten.

Van der Stelt beaamt dit. „Voor ons valt het gelukkig mee. Ik heb met de klant afgesproken dat ik een vergoeding krijg als we stilliggen vanwege hoogwater.”

Diverse Nederlandse schippers liggen echter op eigen kosten in de Duitse haven, weet Van der Stelt.

Werk heeft hij genoeg. „We schilderen en plegen onderhoud.” Zijn twee kinderen vermaken zich ondertussen uitstekend in het badje. „Het is hier prachtig weer.”


Binnenvaart hekelt sluisplan

De binnenvaartsector verzet zich tegen bezuinigingsplannen van minister Schultz (Infrastructuur) om een aantal sluiscomplexen aan kleinere vaarwegen alleen nog overdag te bedienen. „Dit kan de minister ons niet aandoen”, zei voorzitter Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer gisteren op het congres van de belangenorganisatie. Wel zijn er voor Schuttevaer alternatieven denkbaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer