Economie

Slotakkoord van supersonische luchtvaart

British Airways sloot vrijdag het 27 jaar durende tijdperk van de commerciële supersonische luchtvaart af. Rond 17.00 uur Nederlandse tijd streken op de Londense luchthaven Heathrow binnen acht minuten drie Concordes neer.

Henk Heiden
24 October 2003 21:53Gewijzigd op 14 November 2020 00:40
NEW YORK – Een Concorde stijgt op van John F. Kennedy Airport in New York. Het supersonische toestel maakte vrijdag zijn laatste commerciële vlucht. Vrijdagmiddag landde het legendarische vliegtuig op het Londense vliegveld Heathrow. Aan boord bevonden
NEW YORK – Een Concorde stijgt op van John F. Kennedy Airport in New York. Het supersonische toestel maakte vrijdag zijn laatste commerciële vlucht. Vrijdagmiddag landde het legendarische vliegtuig op het Londense vliegveld Heathrow. Aan boord bevonden

De landing in Londen werd vrijdag gadegeslagen door naar schatting 150.000 mensen. Herhaalde oproepen van de luchthavenautoriteiten om „thuis rustig voor de televisie de landingen via een directe uitzending te bekijken”, bleken tegen dovemansoren gezegd.

„Deze unieke gebeurtenis laat ik me natuurlijk niet afnemen”, zei Carol Rockley. „Ik heb er juist een vrije dag voor genomen.” Nathalie Rockley (9) en haar vriendin Karen Ryan (10) zwaaiden elk met een Brits vlaggetje naar de Concorde.

Elders langs de landingsbaan stonden drie vrouwen van middelbare leeftijd die een Britse vlag om zich heen gedrapeerd hadden. Het publiek was trots op de Concorde, die gezamenlijk door Engeland en Frankrijk is gebouwd. Er zijn in totaal slechts twintig Concordes gemaakt. Alleen Air France en British Airways vlogen met dit toestel. Beide maatschappijen hadden er elk ooit zeven in gebruik.

De Concorde haalde met gemak een snelheid van 2172 kilometer per uur, oftewel twee keer de geluidssnelheid. Voor New York-Londen kwam dat neer op een vliegtijd van circa drie uur en twintig minuten. Technologisch was het een juweel, commercieel een flop.

Voor luchtvaartliefhebster Tina Wallman is het een beetje een verdrietige dag. „Het is eigenlijk triest dat we vandaag in de tijd teruggaan. In de luchtvaart is het niet eerder voorgekomen dat er bij de uitrangering van een vliegtuig niet een even snelle opvolger klaarstond. Technologisch bezien was de Concorde een uitstekend toestel, en ze is ook zo mooi. Het is het enige vliegtuig dat mensen overal ter wereld nog achternakijken.”

Op een tribune, geplaatst door de luchthaven Heathrow, hadden 1000 gelukkige toeschouwers een zitplaats bemachtigd. De andere tienduizenden moesten gewoon staan, maar morden er niet om. De leeftijd van het publiek varieerde van 1-jarigen tot 70-plussers. Tot de eerste categorie behoorde Eloise Barnett. Met haar veertien maanden ging de speciale sfeer van de gebeurtenis aan haar voorbij. Haar moeder, Michelle, genoot des te meer. „Ik hou van vliegtuigen en daarom moet ik hier gewoon zijn. Tegen Eloise kan ik later zeggen dat ze op deze historische dag op Heathrow was.”

De laatste Concorde werd vrijdag vergezeld door twee andere toestellen. Het eerste kwam uit Edinburgh, met passagiers die een prijsvraag hadden gewonnen, het tweede kwam terug van een rondvlucht met genodigden boven de Golf van Biskaje. Elke Concorde die landde, viel applaus ten deel. Toen vlucht BA002 uit New York als laatste landde, brak het publiek door een afzetting heen. De politie kon niets anders doen dan het verkeer stilzetten.

Een van de Concordes kreeg van de luchthavenbrandweer een saluut door waterkanonnen. Het Concorde-tijdperk is echt voorbij, de toestellen zijn nu rijp voor musea.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer