Laurus maakt forse omzetdaling bekend
Supermarktonderneming Laurus heeft de consumentenomzet in de eerste negen maanden van dit jaar met 8,3 procent zien teruglopen tot 3,5 miljard euro.
De daling wijt Laurus aan de moeilijke economie en aan de verkoop van vestigingspunten aan concurrent Sperwer. Dat maakte de onderneming vanochtend bekend.
De groothandelsomzet van de onderneming (zonder de supermarkten waarvan de eigenaren alleen de winkelformule huren) kwam uit op 3 miljard euro. Dat is een daling met 6,8 procent.
De lageprijzenwinkels van Edah lieten een omzetstijging zien van 1,3 procent. De luxere winkelformules leverden daarentegen omzet in; Super De Boer 0,7 procent en Konmar 9 procent. Van de 140 Konmar-winkels worden tot 2005 79 filialen omgebouwd naar Edah en Super De Boer.
Laurus zegt in een verklaring dat de prijzenslag die maandag in Nederlandse supermarkten is losgebarsten het resultaat negatief zal beïnvloeden. Het bedrijf handhaaft desalniettemin de eerdere winstverwachting van een bescheiden winst over heel 2003.
Het Bossche supermarktconcern heeft voor alle drie de formules ongeveer 1000 producten blijvend in prijs verlaagd. Deze actie is weer een reactie op Albert Heijn, die aan het begin van deze week ruim 1000 artikelen in prijs verlaagde om zo verloren marktaandeel terug te winnen.
„Aan de reeds in gang gezette kostenreducerende projecten wordt in het tweede halfjaar van 2003 continu verder gewerkt. De juistheid van dit beleid wordt bevestigd nu de Nederlandse supermarktbranche in een prijzenslag is verwikkeld geraakt. De door Laurus in dit kader genomen maatregelen zijn immers alleen mogelijk bij een kostenefficiënte bedrijfsvoering.”