Israëlische luchtvaartconcerns laten passagiers staan
JERUZALEM. De Israëlische luchtvaartmaatschappijen El Al, Arkia en Israir hebben gisteren en vandaag duizenden passagiers laten staan.
Om 5.00 uur gisterochtend legden personeelsleden van deze bedrijven het werk neer. Ze protesteren daarmee tegen het ”Open Skies”-akkoord dat de regering met de Europese Unie heeft gesloten. Dit akkoord moet leiden tot meer concurrentie tussen vliegmaatschappijen en daarmee lagere tarieven voor reizen van en naar Israël. De staking werd vandaag voortgezet.
Buitenlandse maatschappijen vlogen gisteren nog wel op Israël. Maar vanaf morgen zullen mogelijk ook hun passagiers de dupe worden van de arbeidsonrust. Het personeel van de luchthaven Ben Gurion is van plan uit solidariteit werkonderbrekingen te beginnen. De werkonderbrekingen zullen mogelijk worden herhaald. De staking komt op een moment dat veel toeristen en pelgrims in Israël zijn of naar dat land willen. El Al zegt de tickets van de geannuleerde vluchten te vergoeden.
Honderden werkers van de luchtvaartmaatschappijen hielden gisteren een luidruchtig protest voor het kantoor van premier Netanyahu. Daar keurde de regering het akkoord echter goed.
Minister van Toerisme Uzi Landau zei dat Israël in korte tijd een sterke toename van toerisme zal zien. Ook zullen er volgens de bewindsman veel nieuwe banen worden gecreëerd in de steden en in Israëls perifere gebieden.
Volgens zegslieden van de Israëlische luchtvaartmaatschappijen zal het akkoord leiden tot het faillissement van hun bedrijven. Deze hebben al te kampen met de Arabische boycot en zware veiligheidsmaatregelen. Het akkoord bepaalt echter ook dat de regering de veiligheidskosten voor
80 procent in plaats van de huidige 70 procent zal subsidiëren. Het akkoord wordt vanaf april 2014 geleidelijk van kracht. De luchtvaartmaatschappijen hebben tot dan de kans om met de regering te spreken over hervormingen die hun ondergang kunnen voorkomen.
De belangrijkste luchtvaartmaatschappij, El Al, werd in 2004 geprivatiseerd. Critici wijzen erop dat het bedrijf efficiënter kan werken en dat topmanagers hoge salarissen en bonussen vangen. Zo verdiende El Aldirecteur Shkedi volgens de krant Globes in 2010 13,5 miljoen euro.