Buitenland

Berging Costa Concordia begonnen

ISOLA DEL GIGLIO/GROSSETO (ANP) - Na maandenlange voorbereidingen zijn bergingswerkers woensdag begonnen met het vlot trekken van de Costa Concordia bij het Italiaanse eiland Isola del Giglio. Daarvoor wordt de eerste van in totaal 30 caissons vastgemaakt aan beide kanten van het gekapseisde cruiseschip.

17 April 2013 16:46Gewijzigd op 15 November 2020 03:07
Bergingswerkers zijn woensdag begonnen met het vlot trekken van de Costa Concordia bij het Italiaanse eiland Giglio. Foto EPA
Bergingswerkers zijn woensdag begonnen met het vlot trekken van de Costa Concordia bij het Italiaanse eiland Giglio. Foto EPA

Aan de naar boven gerichte kant van het schip worden 15 caissons, die leeg al 395 ton per stuk wegen, gevuld met water. Door het gewicht van de volle caissons, ondersteund door de trekkende kracht die op stalen kabels wordt gezet, moet het op zijn zijkant liggende rampschip worden opgericht. Aan de kant van het schip die nu nog onder water ligt, worden dan 15 met lucht gevulde caissons aangebracht. Als het schip weer is opgericht, wordt het water uit de 15 volle caissons gepompt, aldus het Italiaanse persbureau ANSA.

De opstuwende kracht van 30 met lucht gevulde caissons moet het vervolgens mogelijk maken het gehavende schip weg te slepen van de plek voor de kust van het eiland, waar het sinds 13 januari 2012 ligt. Het schip voer toen tegen een rots, raakte lek en kapseisde. Bij de ramp kwamen 32 opvarenden om het leven.

Het schip voer te dicht langs de kust van het Toscaanse eiland. Kapitein Francesco Schettino verliet het zinkende schip terwijl de reddingsactie voor de passagiers nog in volle gang was. Justitie is daarom een rechtszaak tegen de kapitein begonnen. In een verbouwde schouwburg in de Toscaanse havenstad Grosseto is woensdag een voorbereidende hoorzitting gehouden voor de rechters die over de bevestiging van de aanklacht moeten beslissen.

Behalve om Schettino’s mogelijke strafrechtelijke verantwoordelijkheid voor de dood van tientallen mensen gaat het daarbij ook om schadeclaims. De rederij eist een schadevergoeding voor het verlies van het schip. De Italiaanse staat eist 37 miljoen euro, onder meer voor de reputatieschade voor het Zuid-Europese land en de aantasting van het milieu in het beschermd natuurgebied.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer