Economie

Ook vergoeding vertraging voor late trein of veerboot

Passagiers die forse vertraging oplopen op een internationale treinreis binnen Europa mogen in de toekomst ook op een schadevergoeding rekenen. Hetzelfde geldt voor reizigers die uren stranden in havens voor veerboten tussen Europese bestemmingen. De Europese Commissie gaat voorstellen daarvoor uitwerken, die sterk zullen lijken op het syteem van vergoedingen voor gestrande vliegreizigers.

ANP
15 October 2003 13:27Gewijzigd op 14 November 2020 00:38

Vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de EU–lidstaten bereikten woensdagochtend overeenstemming over de compensatie voor vliegreizigers die uren stranden op een luchthaven of door overboeking helemaal niet kunnen reizen. Tijdens die onderhandelingen is afgesproken om ook een vergoedingenstelsel uit te werken voor boot– en treinreizigers.

Een passagier die wegens overboeking niet kan vliegen, krijgt standaard een vergoeding van 250 euro voor een vlucht tot 1500 kilometer. Voor vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer komt er een vergoeding van 400 euro. Voor alle langere vluchten komt er een standaardcompensatie van 600 euro.

In geval van vertragingen van vijf uur of meer moeten passagiers de keuze krijgen tussen een volledige terugbetaling van de prijs van het ticket binnen zeven dagen of een reis met de eerst volgende vlucht. Voorts moeten luchtvaartmaatschappijen zorgen voor maaltijden, drankjes en eventueel hotelovernachtingen als zij grote vertragingen verwachten. Helicoptervluchten zijn uitgezonderd van het akkoord.

VVD–europarlementariër Vermeer, die deelnam aan de onderhandelingen, is bezorgd over de uitwerking van de afspraken. „Er zullen veel juridische processen volgen tussen luchtvaartmaatschappijen enerzijds en bijvoorbeeld bagage–afhandelaars en luchtverkeersleiders anderzijds, over wie verantwoordelijk is voor een vertraging. De schuld kan niet altijd bij de luchtvaartmaatschappijen worden neergelegd."

Volgens Vermeer is ook afgesproken om vergoedingen bij vertragingen pas na vijf uur te laten ingaan, om ook niet meteen de schuld bij de luchtvaartmaatschappijen neer te leggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer