Economie

Winst Ahold daalt door eenmalige kosten

AMSTERDAM (ANP) – Ahold, het moederconcern van onder meer Albert Heijn, Etos en bol.com, heeft de winst in het vierde kwartaal met ruim 40 procent zien dalen door eenmalige lasten. Exclusief deze lasten was er wel sprake van een gestegen resultaat. Topman Dick Boer sprak donderdag, na de publicatie van de cijfers, van een „goed kwartaal”, maar zei voorzichtig te zijn wat betreft de verwachtingen voor 2013.

28 February 2013 07:40Gewijzigd op 15 November 2020 02:13
Foto ANP
Foto ANP

Ahold nam in de laatste 3 maanden een pensioenlast voor een Amerikaans pensioenfonds en deed onder meer ook een afschrijving op het ontwikkelen van nieuwe software in de Verenigde Staten. Het gaat voornamelijk om afschrijvingen die alleen boekhoudkundig worden gedaan.

De onderliggende winst en omzet stegen wel in het vierde kwartaal. De operationele winst kwam uit op 355 miljoen euro, tegen 341 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet, die al eerder bekend was gemaakt, bedroeg 7,8 miljard euro, een stijging met ruim 5 procent. Voor heel 2012 kwam de omzet uit op bijna 33 miljard euro, terwijl de onderliggende winst 1,4 miljard euro was. Netto lag de winst op 827 miljoen euro, tegen ruim 1 miljard in 2011.

In het vierde kwartaal deden vooral de winkels in de VS het goed. Daar steeg de omzet in winkels die al langer dan een jaar open zijn met 2,4 procent, onder meer omdat veel supermarkten van Ahold juist open bleven tijdens de orkaan Sandy. Het operationeel inkomen steeg met 9,4 procent tot 197 miljoen euro. In Nederland steeg de omzet met een bescheiden 0,2 procent, terwijl het operationeel inkomen met 1,2 procent afnam.

De onderneming wil het komende jaar sterk blijven inzetten op onlineverkopen. Boer zei „zeer tevreden” te zijn over bol.com, dat een jaar geleden werd overgenomen. De onlinewinkel groeit ook snel in België, aldus de topman. In België kwamen er overigens dit jaar ook nog negen Albert Heijn-supermarkten bij, waardoor de keten er nu 11 winkels heeft.

Ahold opende afgelopen jaar enkele nieuwe pick-up punten in de VS, waar klanten hun op internet bestelde boodschappen kunnen ophalen. De bestelde boodschappen worden ingepakt en klaargezet voor klanten. Ook in Nederland werd een dergelijke ophaallocatie geopend. Boer kon donderdag niet aangeven hoeveel ophaallocaties er dit jaar in Nederland bijkomen. Dat is vooral afhankelijk van het verlenen van vergunningen door de autoriteiten, zei hij. Klanten zijn volgens de topman wel heel tevreden over de geboden dienst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer