„Verbiedt marketing ongezond kindervoedsel”
AMSTERDAM (ANP) - De marketing van ongezond eten en drinken voor kinderen en jongeren zou wettelijk moeten worden verboden. Daarvoor pleit de consumentenorganisatie Foodwatch.
De organisatie begint een zogeheten burgerinitiatief om ervoor te zorgen dat de Tweede Kamer zich over het onderwerp uitspreekt. Daarvoor zijn 40.000 steunbetuigingen nodig. Foodwatch vindt dat er in de wet moet staan dat voedselbedrijven hun marketing alleen mogen inzetten voor producten die passen in een gezond en verantwoord voedingspatroon. Een externe, onafhankelijke partij moet de definitie daarvan vaststellen.
Volgens Foodwatch eten en drinken Nederlandse kinderen steeds ongezonder en worden er steeds meer te zwaar door de marketing van te zoete, te zoute en te vette producten. De organisatie baseert zich daarbij op eigen onderzoek, waarbij 600 kinderproducten werden gekocht in 12 supermarktketens. Daaruit bleek dat het aanbod voor kinderen overwegend ongezond is. Ook stelt Foodwatch dat onderlinge afspraken van bedrijven om kinderen onder de zeven met rust te laten, niet werken.
„De consequenties van ongezond eten raken ons allemaal, via de stijgende zorgkosten door hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Laten we kinderen beschermen tegen een te zwaar leven”, aldus directeur Bart van Opzeeland van Foodwatch Nederland.