Economie

Financieringsstop dreigt voor bouwers hsl Moerdijk

Rijkswaterstaat dreigt de geldkraan dicht te draaien voor de aannemerscombinatie die belast is met de bouw van het hsl-tracé tussen Barendrecht en Moerdijk. Bouwers en opdrachtgever hebben onenigheid over de controle op de kwaliteit van het afgeleverde werk, zo bevestigde de projectorganisatie HSL woensdag.

ANP
9 October 2003 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 00:37

Volgens de woordvoerster loopt een zogenoemde rodekaartprocedure die kan leiden tot een al dan niet tijdelijke stop op de financiering van het 500 miljoen euro kostende project. De bewuste aanneemcombinatie bouwt in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onder andere een nieuwe brug naast de Moerdijkbrug en twee tunnels onder de Oude Maas en de Dordtse Kil.

De combinatie van Ballast Nedam, HBG (BAM), Van Hattum & Blankevoort, Strukton, Van Oord en Maasdiep kwam eerder negatief in het nieuws toen in april de bouw van de nieuwe brug over het Hollandsch Diep enige tijd werd stilgelegd. Een van de driehoekige staalconstructies die de brug moesten ondersteunen, kantelde. Daarom werd er een hulpconstructie geraakt en dat kostte het leven van een 57-jarige werknemer. Begin september waren er problemen met het afzinken van een tunnelelement in de Oude Maas. Het element bleef niet op zijn plaats liggen.

Verscheidene aannemerscombinaties zijn bezig met de bouw van tracédelen van de hogesnelheidslijn, die loopt van Amsterdam tot de Belgische grens. Het werk is opgeknipt in stukken van ongeveer 20 kilometer.

Rijkswaterstaat is bij de aanbesteding afgestapt van het oude systeem: zelf verantwoordelijk voor het hersenwerk en de bouwers doen het handwerk. Rijkswaterstaat blijft nu als opdrachtgever op afstand. De aannemers maken het ontwerp, voeren het uit en controleren bovendien de kwaliteit van hun eigen bouwwerken. Zij garanderen vervolgens dat de pasklare onderbouw voor de supersnelle trein de komende honderd jaar dienst kan doen. Rijkswaterstaat beperkt zich tot de controle van de kwaliteitseisen.

Volgens het projectbureau HSLidem werkt deze methode tot nu toe goed, op een enkele ”gele kaart” (waarschuwing) na. Op het tracé tussen Barendrecht en Moerdijk zijn er echter vanaf het begin enkele malen ernstige problemen geweest. De aannemers krijgen steeds in delen betaald, al naar gelang hun werk vordert. Rijkswaterstaat kan per deel de financiering stoppen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer