Buitenland

Bezuinigen? Stop met verhuiscircus EU

STRAATSBURG (AP) – Het reizende circus van de Europese Unie is weer aanbeland in de Franse stad Straatsburg. Honderden Europarlementariërs en hun medewerkers hebben hun maandelijkse pendel van Brussel naar Frankrijk volbracht – niet zelden tot hun eigen ergernis. Kosten van het parlementaire retourtje: 180 miljoen euro per jaar.

7 February 2013 11:30Gewijzigd op 15 November 2020 01:49
SAINT-DENIS – De Franse president François Hollande verwelkomde woensdag de Duitse bondskanselier Angela Merkel bij het stadion Saint-Denis, bij Parijs. De staatshoofden ontmoetten elkaar „kort doch krachtig” aan de vooravond van de EU-top in Straatsburg
SAINT-DENIS – De Franse president François Hollande verwelkomde woensdag de Duitse bondskanselier Angela Merkel bij het stadion Saint-Denis, bij Parijs. De staatshoofden ontmoetten elkaar „kort doch krachtig” aan de vooravond van de EU-top in Straatsburg

Europese leiders hopen vandaag, op de tweedaagse top over een nieuwe meerjarige begroting, mogelijkheden in het zevenjarige budget van 1 biljoen euro te vinden om de kaasschaaf te hanteren. Nu de Unie financieel in zwaar weer verkeert, lijkt het ideale moment aangebroken om de kwestie van de parlementspendel –een fenomeen dat dateert uit een tijd dat de vroegere aartsvijanden Duitsland en Frankrijk elkaars vertrouwen door middel van uitvoerig baltsgedrag probeerden te winnen– opnieuw ter tafel te brengen. De Britse premier David Cameron lijkt vastberaden om de campagne tegen standplaats Straatsburg aan te voeren.

„We kunnen het niet maken om hier in Straatsburg –dit symbool van Europese verkwisting– te zeggen dat er geen geld bespaard kan worden”, zei de leider van de Europese fractie van Camerons Conservatieven, Martin Callanan, gisteren.

„Ik kan er niet meer tegen om iedere keer heen en weer te moeten reizen”, voegde de Duitse vicevoorzitter van het Europees Parlement, Alexander Alvaro, eraan toe. De maandelijkse verhuizing behelst meer dan de 
435 kilometer lange treinreis tussen beide steden. Dozen vol documenten en andere benodigdheden van alle 754 parlementariërs moeten per vrachtwagen tussen beide parlementen worden vervoerd. Een belangrijk document kan zomaar worden vergeten, aldus Alvaro.

Parlementariër Catherine Trautmann vertegenwoordigt de andere kant van het spectrum. „De taak van een Europarlementariër is in beweging te blijven. Dat we reizen is niet meer dan logisch.” Trautmann erkent de beperkingen van de luchthaven van Straatsburg, vanwaar maar op enkele Europese hoofdsteden gevlogen kan worden. De stad compenseert deze nadelen meer dan genoeg met zijn historische betekenis, zegt ze.

Straatsburg, een stad waar Frankrijk en Duitsland diverse malen bittere strijd om leverden, onderging in zijn lange geschiedenis zowel Gallische als Teutoonse invloeden. Gevestigd op de Franse oever van de Rijn is de stad symbool geworden voor de nauwe banden die beide landen er sinds de Tweede Wereldoorlog op nahouden. Voor Frankrijk is het parlement in Straatsburg bovendien symbool van zijn statuur als Europees zwaargewicht.

Maar veel Europeanen vinden het mooi geweest. „De buitenwereld kijkt met verbazing dat we zo veel jaren na de Tweede Wereldoorlog nog steeds een anachronistische hommage brengen aan de Frans-Duitse verzoening”, aldus de Britse Europarlementariër Edward McMillan-Scott.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer