Economie

Alitalia niet gauw in Air France-KLM

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia zal niet op korte termijn tot Air France-KLM toetreden. Het bedrijf moet eerst de financiën op orde krijgen en de Italiaanse staat moet zijn belang van 62 procent verminderen.

ANP
8 October 2003 10:02Gewijzigd op 14 November 2020 00:37

Dat hebben topman Leo van Wijk van KLM en bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta van Air France gezegd. Dat meldde de zakenkrant Financial Times vandaag. Alitalia, een partner van Air France, heeft onlangs aangegeven in april volgend jaar al tot de luchtvaartmaatschappij Air France-KLM te willen toetreden. Francesco Mengozzi, de topman van het Italiaanse bedrijf, hoopt dat Alitalia via een aandelenruil met Air France in het samenwerkingsverband wordt opgenomen.

De Franse luchtvaartmaatschappij neemt KLM via een aandelenruil over. De twee vormen een houdstermaatschappij, waarin KLM een belang van 19 procent heeft. Deze transactie moet in april 2004 rond zijn. Spinetta zei onlangs al dat Alitalia uiteindelijk ook onderdeel van de holding zal worden, maar hij liet in het midden wanneer dat moet gebeuren.

Het Nederlandse kabinet heeft op het laatste moment aanvullende eisen gesteld waardoor de fusie tussen KLM en Air France nog dreigde te mislukken. Dat blijkt uit een vraaggesprek in Het Financieele Dagblad van vandaag met Spinetta en Van Wijk. De late tussenkomst van het kabinet heeft de onderhandelingen tussen beide maatschappijen met een maand vertraagd. De twee topmannen waren verrast door de eisen van het kabinet.

Volgens Spinetta en Van Wijk ging het om drie eisen. Het kabinet wilde aanvullende zekerheden voor Schiphol. Daarnaast wilde het zijn belang in KLM behouden en ten slotte moest er een regeringscommissaris komen in het bestuur van de nieuwe holding.

Beide topmannen waren volledig verrast door de aanvullende eisen. Volgens Van Wijk had de fusie daarop kunnen stuklopen. „Als we nog met British Airways hadden gepraat, was ik niet eens met die eisen naar Londen gegaan”, aldus Van Wijk. „Ik had het antwoord dan al geweten. Dat was nee geweest.” Volgens Van Wijk toont de Franse inschikkelijkheid aan dat de cultuurverschillen tussen beide maatschappijen minder groot zijn dan gedacht.

Spinetta heeft nog voorbehouden bij de fusie. „De belangen van alle betrokkenen zijn in het geding. Niet alleen die van de aandeelhouders maar ook van de overheden en van de werknemers. Precies bij die laatsten ligt de grootste bedreiging voor het succes. Als de fusie op de werkvloer als bedreiging wordt gezien en de angst toeslaat, wordt het niets. Gemotiveerde mensen zijn de sleutel tot succes.”

Minister Zalm van Financiën heeft dinsdag een regeling getroffen met zijn Franse ambtsgenoot Mer. Nederland mag ook in de toekomst belasting blijven heffen op de eventuele winsten van de KLM. Volgens de bestaande regels zou de winstbelasting naar Frankrijk gaan zodra de fusie met Air France een feit is. Het is traditie in de luchtvaart dat het land dat de controle heeft over een maatschappij, de fiscus langs mag sturen.

„Voor de fusie een feit is, zullen we het verdrag veranderen. De Nederlandse staat kan dan de KLM of haar rechtsopvolger blijven belasten”, lichtte Zalm de uitkomt van een overleg met Mer toe. Het gesprek vond plaats in de marge van een EU-vergadering in Luxemburg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer