„Scheld renteloze leningen Ridderhof kwijt”
ALPHEN A/D RIJN (ANP) – Alphen aan den Rijn moet de renteloze leningen kwijtschelden die het heeft verstrekt aan ondernemers in winkelcentrum De Ridderhof die hun bedrijf na het schietdrama noodgedwongen hebben opgedoekt. Ook zou een aantal winkeliers beperkte en bijzondere schadevergoeding moeten krijgen, als vaststaat dat ze mede als gevolg van de schietpartij zijn gestopt. Dat adviseert een onderzoekscommissie die de nazorg van het bloedbad op 9 april 2011 onderzocht.
Burgemeester Bas Eenhoorn zegt de aanbevelingen serieus te bekijken. Hij zegt dat de gemeente niet „zomaar geld kan kwijtschelden.” Wel moet goed naar die mogelijkheid gekeken worden, zegt hij. Ook schadevergoedingen moeten zorgvuldig worden afgewogen. „Anders krijg je een wonderlijke verhouding tussen ondernemers. Ook moeten we goed kijken naar de precedentwerking die er van uit gaat. Iedereen moet op dezelfde manier behandeld worden.”
Tristan van der Vlis vuurde tientallen kogels af in het winkelcentrum. Daarbij kwamen zes mensen om het leven en raakten zestien personen gewond. Bij de kassa van een supermarkt pleegde de dader zelfmoord.
Eerder dit jaar ontstond er ophef over de nazorg door de gemeente. Kamerlid Ahmed Marcouch bezocht mensen die de gevolgen van het bloedbad ondervinden. De PvdA’er had de indruk dat de aandacht en de hulp direct na het incident goed en groot was, maar dat dit daarna vervaagde.
De onderzoekers zeggen dat de gemeente al snel met hulp van experts een plan opstelde om de 300 direct betrokkenen nazorg te geven. Ook werd direct 700.000 euro vrijgemaakt. Maar de gemeente schatte de periode dat mensen hulp nodig hadden te kort in. De commissie wijst de gemeente erop dat de effecten van een ramp nog jaren kunnen duren en dat de gevolgen voor betrokkenen ieder moment actueel zijn. Met die kennis had de gemeente de kloof tussen behoefte aan hulp en de bereidheid die te verlenen klein(er) kunnen houden. Ook dit advies zegt Eenhoorn ter harte te nemen. Mensen die daar behoefte aan hebben kunnen nog steeds bij de gemeente terecht. Die heeft daarvoor een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen en er is een medewerker die is aangewezen als contactpersoon voor mensen met vragen. Deze kan mensen doorverwijzen naar de benodigde instantie.
En de gemeente heeft het zich zelf moeilijk gemaakt door stellige uitspraken die soms verkeerde verwachtingen wekten bij gedupeerden. De gemeente zou hebben beloofd niet weg te kijken, mensen te hebben klaarstaan die helpen de pijn te dragen en ruimhartig om te gaan met verzoeken. „Een aantal betrokkenen heeft deze afspraken geïnterpreteerd als zou de gemeente iedere denkbare schade willen vergoeden”, staat in het rapport. Eenhoorn zegt dat de uitspraken juist niet van de gemeente zijn, ,wij zijn juist altijd terughoudend geweest’’.