„Normale taal tegen klagers over rechtbank”
DEN HAAG (ANP) – Als mensen klagen over hoe ze behandeld zijn door rechters of gerechtsambtenaren, moeten die zo min mogelijk te maken krijgen met ingewikkelde juridische termen. Dat is het belangrijkste advies van een projectgroep onder leiding van de voormalige voorzitter van de rechtbank in Assen Peter Duinkerken.
Het werkt beter om klagers te bellen en in normale taal mensen dingen uit te leggen dan een brief met juridisch jargon te schrijven, aldus Duinkerken. „Met die werkwijze neem je vaak pijn weg, men voelt zich begrepen en serieus genomen. Veel klachten kunnen door een enkel telefoontje worden opgelost. Dat is de hoofdles van ons werk.”
De adviezen van de Duinkerken zijn overgenomen door de rechtbanken.
Vorig jaar werden ruim 1400 klachten ingediend. In bijna de helft van de gevallen klaagden mensen over de inhoud van een uitspraak, maar zulke klachten worden niet behandeld. Daar zijn onder meer een hoger beroep en cassatie bedoeld.
Bij de ondersteunende ambtenaren van rechtbanken en gerechtshoven gaan de klachten meestal over zaken als het gebruik van onjuiste adresgegevens, het niet tijdig reageren op verzoeken van informatie en de hoogte van het griffierecht. Van de klachten die wel in behandeling werden genomen, werd iets meer dan een derde gegrond verklaard.