Politiek

A27 blijft „weg van de meeste weerstand”

UTRECHT – De Vrienden van Amelisweerd in Utrecht vierden vorige maand hun 40-jarig bestaan. De actievoerders hadden toen niet kunnen denken dat ze vandaag als vanouds zouden optrekken naar de Tweede Kamer, om te protesteren tegen de voorgenomen verbreding van de snelweg A27 door Amelisweerd.

Regioredactie
10 October 2012 06:55Gewijzigd op 14 November 2020 23:38
UTRECHT – Bij de aanleg van de A27 door Amelisweerd waren er felle protesten. Op 24 september 1982 kwamen er 600 ME’ers aan te pas om de actievoerders het bos uit te jagen. Foto ANP
UTRECHT – Bij de aanleg van de A27 door Amelisweerd waren er felle protesten. Op 24 september 1982 kwamen er 600 ME’ers aan te pas om de actievoerders het bos uit te jagen. Foto ANP

De verbreding van de A27 bij Utrecht was vanmiddag onderwerp van gesprek in de commissievergadering infrastructuur en milieu in de Tweede Kamer. Het besluit van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) om de weg te verbreden naar twee keer zeven rijstroken heeft de afgelopen dagen veel stof doen opwaaien.

De Vrienden van Amelisweerd vrezen dat de verbreding ten koste zal gaan van een deel van natuurgebied Amelisweerd. „De A27 doet de aloude bijnaam ”weg van de meeste weerstand” weer eer aan”, aldus een van de vrienden.

Omwonenden en natuurbeschermers zijn al jaren fel tegen een verbreding van de A27 bij Amelisweerd. In de jaren 80 moest uiteindelijk, na twaalf jaar verzet van actiecomités en milieuorganisaties, toch 2 hectare bos wijken voor de aanleg van de A27 zoals die er nu ligt.

De huidige plannen zouden ten koste gaan van 100 tot 150 bomen. Schultz heeft wel toegezegd dat ze die in het gebied wil herplanten.

Schultz heeft inmiddels beloofd in het overleg met de Kamer te reageren op de oproep van de PvdA, die meer onderzoek wil naar andere opties dan alleen verbreding.

De minister stelde eerder dat er al voldoende onderzoek is gedaan om een besluit te nemen. De enige manier om de files in de toekomst tegen te gaan, is meer rijstroken aanleggen, stelt zij.

Actiegroep Vrienden van Amelisweerd heeft zijn oorsprong in 1972. Dat jaar werd de werkgroep Amelisweerd opgericht. Het doel was destijds het landgoed annex natuurgebied te behoeden voor aantasting door Utrechtse stadsuitbreiding en wegenplannen van de rijksoverheid.

Stadsuitbreiding in Amelisweerd is er nooit gekomen, maar het Rijk plande er intussen wel snelwegen. Medio jaren 70 lanceerde Rijkswaterstaat het voornemen om de rijksweg 27 om te vormen tot een achtbaanssnelweg A27, dwars door het landgoed.

Jaren van protesten, bezwaren, procedures en Kamerdiscussies zorgden er voor dat het voorgenomen snelwegtracé opschoof naar de rand van Amelisweerd.

Rijkswaterstaat was in 1982 klaar om met de klus te beginnen. Maar actievoerders verzetten zich en trokken het bos in. Daar ontstond een zelfgebouwd protestdorp met boomhutten en versperringen. Tot driemaal toe joeg de politie bezetters het bos uit, maar onmiddellijk zaten er andere actievoerders in de bomen.

Op 24 september 1982 kwamen er 600 ME’ers aan te pas om de actievoerders het bos uit te jagen. Direct daarna reden bulldozers 672 bomen omver, zodat een rechtszaak die nog diende nutteloos was geworden.

In 1986 ging de nieuwe A27 open. Eind 2011 tekenden zich de contouren voor verbreding van die weg naar tweemaal zeven rijstroken af. Daarvoor moet opnieuw een strook bos wijken.

Het ziet ernaar uit dat ook deze verbreding de eindstreep wel zal halen, net als in 1986. De minister krijgt de steun van de stadsregio en de provincie Utrecht. Ook vervoerdersorganisaties zijn te spreken over de plannen. De gemeente Utrecht is vooralsnog tegen. De verbreding van de snelweg is onderdeel van een pakket verkeersmaatregelen. Daarin is ook in de aanleg van de tram naar de Uithof voorzien.

rd.nl/A27  voor de uitslag van het debat van vanmiddag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer