Economie

„Te weinig geld voor bestrijding van files”

De ANWB, de verladersorganisatie EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn „zeer bezorgd” dat er door noodzakelijk achterstallig onderhoud aan wegen te weinig geld wordt uitgetrokken voor filebestrijding.

Redactie economie
16 September 2003 15:17Gewijzigd op 14 November 2020 00:34

De organisaties reageerden dinsdagmorgen op de plannen van het kabinet. De ANWB vreest dat de noodzakelijke aanpak van veel knelpunten op de lange baan wordt geschoven. De organisatie is „verontwaardigd” omdat investeringen in infrastructuur op het tweede plan zijn beland nu het kabinet veel geld vrijmaakt voor achterstallig onderhoud aan wegen, spoor en vaarwegen. „Het geld voor nieuwe projecten, zoals de oplossing van de problemen rond Badhoevedorp (A9/A4), is op, en het spoortraject Schiedam-Rijswijk en de verbinding Benelux-Vaanplein worden uitgesteld.”

Ook EVO, KNV en TLN leggen hier de vinger bij. „Het terugdringen van de files met 30 procent, zoals de regering beoogt, lijkt niet realistisch. Het is goed dat er extra spitsstroken komen, maar die bieden geen structurele oplossing.”

De vervoerders en verladers zijn „zeer ongelukkig” met de voorgenomen lastenverzwaringen. De aanpassing van de motorrijtuigenbelasting aan de inflatie en het schrappen van de korting van 1,36 eurocent op een liter zwavelarme diesel komen op een ongelukkig moment. „Met de introductie van kilometerheffingen in Duitsland en andere Europese landen in het vooruitzicht is er eerder behoefte aan lastenverlichting.”

De organisaties zijn geschrokken van de aankondiging dat gemeenten en provincies de vrijheid krijgen om beprijzing van de weg in te voeren om de bereikbaarheid in hun regio op peil te houden. Ze pleiten voor nationale regelgeving om wildgroei tegen te gaan.

Positief zijn EVO, KNV en TLN over het kabinetsplan om de criminaliteit in de sector transport en logistiek intensief aan te pakken.

Volgens het KNV zou het kabinet een grotere rol moeten toebedelen aan het collectief personenvervoer. „Naast het openbaar vervoer worden de touringcar- en de taxisector steeds belangrijker in de bereikbaarheid.” Het KNV wil zo gauw mogelijk de maximumsnelheid voor touringcars verhogen. Ook moet collectief bedrijfsvervoer worden gestimuleerd.

Het KNV onderschrijft de noodzaak om in te zetten op verbetering van bestaande weg- en spoorinfrastructuur. Dit moet leiden tot minder oponthoud op weg en rail. Het is wel te betreuren dat dit ten koste gaat van een meer structurele aanpak van de congestie.

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen reageerde dinsdagmorgen met de mededeling dat het bedrijf blij is met het extra geld dat beschikbaar komt voor het wegwerken van achterstallig onderhoud. Het bedrag dat de spoorsector vorige week vroeg bij de presentatie van het rapport ”Benutten en bouwen” wordt echter bij lange na niet gehaald. Van de 2,4 miljard euro die nodig is voor het wegwerken van achterstanden, komt in de komende vier jaar slechts 853 miljoen euro beschikbaar. „Dat betekent dat een aantal plannen wel door kan gaan, maar dat de uitvoering ervan veel langer gaat duren.”

Verder zegt de NS zich genoodzaakt te zien de stijgende infraheffing -een bedrag dat de gebruiker van het spoor afdraagt aan de beheerder ervan, de overheid- door te berekenen aan de klant. Het bedrijf zegt het te betreuren dat de toegezegde 200 extra spoorwegagenten niet in de begroting zijn terug te vinden.

Naast het openbaar vervoer spelen de touringcarsector en de taxisectorreeds een belangrijke rol in het netwerk van bereikbaarheid en verdienenmeer erkenning hiervoor. Zo moet er haast gemaakt worden met de verhogingvan de maximumsnelheid voor touringcars en moeten vormen van collectiefbedrijfsvervoer gestimuleerd worden.De inzet die het ministerie van verkeer en waterstaat aan de dag legt voorde verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer, wordtdoor de vervoerders zeer gewaardeerd. Wel is het zaak om ook bij de anderevormen van personenvervoer in te zetten op sociale veiligheid. Bijvoorbeelddoor het elektronisch betalen in taxi’s te stimuleren. Hiervoor, maar ookvoor de kosten voor het verplichte examen voor taxichauffeurs zou eenfinanciële post opgenomen dienen te worden.De openbaarvervoerbedrijven zijn intensief met decentrale overheden en deRijksoverheid in gesprek over de invoering van de OV-chipkaart. Dezegesprekken zullen nog intensiever worden door de te verwachten ennoodzakelijke financiële ondersteuning door de Rijksoverheid bij deinvoering van de OV-chipkaart.Een grote teleurstelling ligt in de begroting van het ministerie van VWS.De vergoeding voor het zittend ziekenvervoer wordt hierin geschrapt. Naastde nare consequenties die dit heeft voor de patiënten die van deze vorm vanvervoer afhankelijk zijn, betekent dit dat in de taxisector ongeveer 5.000banen worden vernietigd.Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor hetberoepspersonenvervoer, openbaar vervoer, kleinschalig collectief vervoeren besloten busvervoer - en het beroepsgoederenvervoer over de weg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer