Rotterdamse studie naar ondergronds parkeren in centrum
De gemeente Rotterdam heeft niet alleen plannen voor prestigieuze hoogbouw, er wordt nu ook gestudeerd op mogelijkheden om het ondergronds parkeren in het centrum groots aan te pakken.
Er wordt in elk geval gezocht naar een paar duizend parkeerplaatsen voor toekomstige bewoners en bezoekers van drie hoogbouwprojecten, aldus M. Guit werkzaam op de afdeling verkeer en vervoer van de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting.
„Hiervoor zou je in het centrum één grote parkeervoorziening kunnen maken waaraan je ook de bestaande parkeergarages kunt koppelen. Auto’s kunnen vanaf de bestaande wegen naar de ondergrondse garages. Maar het autoverkeer naar de parkeergarages kan ook ondergronds, zodat erboven een aantrekkelijk voetgangersgebied ontstaat.”
De Rotterdamse dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting is betrokken bij het uitwerken van de hoogbouwplannen. Guit: „De verscheidene plannen kun je apart afhandelen, maar of het nu gaat om de Jungerhanstoren (154 meter) aan het Binnenwegplein of de Luxortoren (185 meter) aan de Kruiskade, de bereikaarheid is een probleem. Vandaar dat we sinds begin dit jaar een oplossing zoeken voor het gehele gebied tussen Weena, Coolsingel, Westersingel en Blaak.”
Technisch is volgens Guit „heel veel mogelijk”. „Wij geven de voorzet en laten zien wat het oplevert, vervolgens is het aan de politici. Er kan veel, maar als stad moet je dan wel heel veel geld investeren.” De verkenningen zouden voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart gereed moeten zijn.
Centraal in de Rotterdamse speurtocht naar ruimte onder de grond staat de vraag hoe bewoners van de nieuwe hoge torens in het hartje van de stad eigenlijk bij hun huis moeten komen.
„Er zijn nu al problemen. Een situatie als nu op zondag bij de parkeergarage van de Bijenkorf, waar een lange rij wachtende auto’s het verkeer in de binnenstad stillegt, moet worden voorkomen”, merkte een commissielid dinsdag op bij de bespreking van de plannen voor het Kruiskadekwartier. Aan en vlakbij de Kruiskade worden plannen gesmeed voor drie woon- en kantoortorens die in hoogte oplopen van 135 tot 200 meter.