Lezers verslinden Metro binnen 20 minuten
AMSTERDAM (ANP) – Gratis kranten zijn niet meer weg te denken uit bus, trein en metro. Op maandag 21 juni 1999 rolden de eerste exemplaren van Metro en Sp!ts gelijktijdig van de drukpersen. Sindsdien vechten beide titels om het grootste marktaandeel. Per september maken ze samen deel uit van de Telegraaf Media Groep (TMG).
‘De laatste 24 uur in 20 minuten’, luidt de redactionele formule van Metro. „De gemiddelde forens reist 20 minuten en spendeert daarvan 17,6 minuten aan Metro”, zei hoofdredacteur Robert van Brandwijk in 2009, op de tiende verjaardag van Metro. Tegen critici die de krant oppervlakkig noemen, zegt Van Brandwijk: „Onze taak is niet om verdieping te brengen. We bundelen het nieuws voor jonge mensen.”
In de beginjaren was het pionieren. Metro ontwikkelde zich echter snel nadat de krant vanaf 2003 winst ging maken. Daarna volgden regionale edities in Rotterdam en Amsterdam. Alleen de introductie van de zaterdaguitgave van Metro werd geen succes.
De gratis krant heeft een groot bereik. In het tweede kwartaal van dit jaar verspreidde Metro elke werkdag 525.000 exemplaren. In het eerste kwartaal waren het er volgens de officiële cijfers 464.000 exemplaren. Daarmee bereikt de krant 1,6 miljoen lezers per dag. Metro en Sp!ts samen bereiken dagelijks 2,3 miljoen personen. Een deel van hen leest beide kranten.
Qua bereik is Metro volgens de huidige directeur Tim Scholte de grootste krant van Nederland. Lezers van Metro zijn over het algemeen jong. De krant richt zich op een publiek tussen de 18 en 54 jaar oud. De lezerskring van Metro vormt een interessante doelgroep voor adverteerders en daar moet de krant het van hebben.
Metro Holland is sinds de oprichting onderdeel van Metro International in Zweden. De Nederlandse editie is volgens topman Per Mikael Jensen van Metro International altijd een van de meest succesvolle bedrijfsonderdelen geweest.