„Individualisering versus islamisering”
RABAT (ANP) – Deze week begint de ramadan, de islamitische vastenmaand. In Marokko is het dan bij wet verboden om tussen zonsopgang en -ondergang in het openbaar te eten, drinken en roken, maar een groepje activisten probeert de wet ter discussie te stellen. Volgens de Marokkaanse socioloog Rachid Touhtouh zijn er „altijd Marokkanen geweest die overdag eten tijdens de ramadan. Maar het is een nieuwe ontwikkeling dat nu wordt geprobeerd dit naar de publieke sfeer te trekken”.
Niet-religieuze jongeren openden de Facebookpagina Masayminch 2012, ‘Wij vasten niet’. Ze zijn van plan om tijdens de vastenmaand een openbare lunch te organiseren. Op internet wordt hevig gediscussieerd over de wenselijkheid van dit initiatief. Morocco Free Thinkers en Faith Less Absurdity reageren enthousiast op het voorstel, en Efzed vraagt of hij een broodje gehakt of een broodje tonijn mee zal nemen. Maar er zijn ook veel negatieve reacties. Khadija vraagt om moslims met rust te laten. Taha heeft een kort maar krachtig commentaar: ‘Go to hell’.
Touhtouh meent dat dit vroeger überhaupt geen issue was. „Ik herinner me dat mijn vader in de ramadan thuiskwam om te lunchen en een sigaret te roken. Dat was niks bijzonders.” Maar vanaf eind jaren negentig is de tolerantie afgenomen. „Door de voortschrijdende islamisering van de maatschappij zie je nu dat er als tegenreactie een debat over individuele vrijheden op gang komt.”
Een liberaal tijdschrift kwam afgelopen week met een reportage waarin onder meer een homoseksueel en een atheïst met naam en toenaam voor hun mening uitkomen. Seculiere Marokkanen proberen hiermee de andere kant van het land te laten zien. „Het zijn twee tegenpolen die elkaar versterken: hoe meer islamisering, hoe meer individualisering”, aldus Toutouhu.
Hij denkt dat het regime seculiere activisten stimuleert om hun standpunten voor het voetlicht te brengen. Zo zouden de conservatieve islamisten die nu regeren niet te veel invloed krijgen en islamitische en seculiere krachten zouden in evenwicht blijven. „De Marokkaanse maatschappij wordt pluralistischer, er zijn meer keuzemogelijkheden. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van wat islamitisch is. Dat is een ontwikkeling die je niet tegen kunt houden,” aldus Touhtouh.