„Crash Air France door fouten en storing”
PARIJS (ANP/AFP) – Een Frans rapport wijst uit dat menselijke fouten en technische storingen de crash veroorzaakten van een Air France-toestel in 2009 op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs, waardoor 228 mensen de dood vonden. Dit zei een bron die dicht bij het onderzoek staat woensdag.
Het gerechtelijk onderzoek, dat volgende week dinsdag zal worden voorgelegd aan de families van de slachtoffers, concludeert dat een fout van de piloot en slecht functionerende snelheidsmeters verantwoordelijk zijn voor de vliegtuigcrash, aldus de bron.
De Franse onderzoeksraad BEA presenteert donderdag zijn eindverslag, een langverwacht rapport over de vraag wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor de grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis van Air France.
Uit het separate gerechtelijke onderzoeksrapport van 356 pagina’s blijkt dat de snelheidssensoren tijdens de vlucht waren bevroren en niet meer functioneerden. Maar, aldus de bron, ook dat de „gezagvoerder heeft gefaald in zijn functie” en „verhinderde dat de copiloot kon reageren”.
Het Air France-toestel was na 2 uur vliegen boven de Atlantische Oceaan in turbulent weer terechtgekomen, toen de automatische piloot plotseling niet meer werkte, volgens de BEA vorig jaar in een voorlopig rapport. Kort daarna gaf een instrument „een scherpe daling” in de luchtsnelheid aan, terwijl tegelijk een waarschuwingssignaal klonk.
Terwijl de twee co-piloten bezig waren te begrijpen wat er gebeurde, kwam de kapitein terug. Hij had de cockpit verlaten om te rusten, maar greep vervolgens niet in om controle over het vliegtuig te nemen. Het toestel raakte in een overtrokken vlucht en stortte in de Oceaan.
Air France hield altijd vol dat de piloten geen fouten hebben gemaakt en dat het waarschuwingsalarm defect was. De luchtvaartmaatschappij heeft wel de snelheidssensoren van het Franse bedrijf Thales na de crash bij alle Airbus-vliegtuigen vervangen voor een nieuwer model.