Laurus wil imago Konmar verbeteren
De supermarktketen Konmar, onderdeel van Laurus, heeft te lijden onder een verkeerd imago. De prijzen zijn volgens consumenten onredelijk hoog, maar dat „komt niet overeen met de werkelijkheid.”
Dat zei Laurus-topman J. Bruijniks vrijdag. Het concern begint daarom een campagne om de reputatie van de Konmar-superstores te verbeteren. De prijzen van sommige producten gaan omlaag.
Konmar is sinds 2001 het zorgenkindje van Laurus, dat verder Super De Boer en Edah in handen heeft. De onderneming wilde de heerschappij van marktleider Albert Heijn overnemen. Een belangrijke troef in de nieuwe strategie was de ombouw van bestaande winkels naar de Konmar-formule.
De operatie draaide uit op een regelrechte mislukking. De omzetten vielen bar tegen, waardoor Laurus in de financiële problemen kwam. Inmiddels bouwt het concern 79 van 140 Konmar-winkels weer om naar Super De Boer of Edah. Daarbij gaan 500 banen verloren.
De overige zogeheten superstores moeten zo snel mogelijk de weg omhoog vinden. Het eerste halfjaar daalde de omzet van Konmar 7,6 procent. De totale netto-omzet daalde van 2,9 miljard naar 2,2 miljard euro, wat vooral werd veroorzaakt door de slecht presterende Konmar-dochter.
Desondanks kon Laurus na een aantal sombere jaren een nettowinst van 7 miljoen euro in de boeken schrijven. Een jaar eerder realiseerde het bedrijf in dezelfde periode een verlies van 44 miljoen euro. Het positieve resultaat is onder meer het gevolg van het afstoten van de onrendabele Belgische activiteiten en de reorganisatie die is doorgevoerd.
Naast het ombouwen van de Konmar-winkels gaat Laurus de afdeling Finance & Administration herstructuren. Daarbij vervallen 140 banen. Later dit jaar zal er een nieuwe reorganisatieronde volgen, waarbij nog meer banen verdwijnen, aldus Bruijniks.
Ondertussen wil Laurus met krantenadvertenties, folders en reclame de klant ervan overtuigen dat de winkels niet te duur zijn. Bovendien wil het concern de versafdelingen verbeteren en meer kant-en-klaarmaaltijden aan het assortiment toevoegen.
De economische tegenwind speelt Konmar ook parten. „Klanten zijn echte prijsjesjagers geworden”, verklaarde Bruijniks. De prijzen zijn de laatste maanden gedaald en de concurrentie is toegenomen.
Super De Boer, dat een hoog serviceniveau heeft, staat hierdoor „zwaar onder druk”, stelde Bruijniks. Toch steeg de omzet 2,5 procent. Het marktaandeel in Nederland is 8,8 procent. De discounter Edah, met een marktaandeel van 5,5 procent, draaide redelijk. De omzet nam 3,2 procent toe. Om meer klanten naar de supermarkten te lokken, zal Laurus de komende tijd het aantal huismerkproducten fors uitbreiden.