„KPN fout met handel in geheime nummers”
KPN gaat over de schreef door handel te drijven met de adresgegevens van klanten die een geheim telefoonnummer hebben.
Het telecomconcern heeft deze klanten nooit voldoende duidelijk gemaakt dat het hun adressen aan andere bedrijven verkoopt. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) noemt dat „onrechtmatig.”
„Wij hebben er niets op tegen dat er in adressen wordt gehandeld, maar dan moeten de klanten daar wel van op de hoogte zijn”, aldus een CBP-woordvoerder dinsdag. Het college deed samen met telecomwaakhond Opta onderzoek naar de verkoop van adresgegevens door KPN.
Volgens het CBP heeft de telecomaanbieder zelf bij klanten de verwachting gewekt dat persoonsgegevens die schuilgaan achter een geheim nummer, nooit worden doorverkocht. KPN heeft dat zijn klanten begin jaren negentig expliciet beloofd, aldus het college.
Enkele jaren terug heeft KPN de regels voor de handel in persoonsgegevens aangepast en sindsdien worden ook de adressen die bij een geheim nummer horen, verkocht. De kopers gebruiken deze informatie om klanten rechtstreeks te kunnen benaderen, bijvoorbeeld met reclame.
Volgens een woordvoerster van het telecombedrijf worden de klanten goed over de privacyregels ingelicht. „Als je niet wilt dat je gegevens verder worden gebruikt, kun je dat gewoon aangeven. We leggen dat uitgebreid uit, onder meer in brochures die in onze winkels liggen en via internet”, aldus de KPN-zegsvrouw. „Naar ons gevoel lichten wij de klanten goed in.”
Het CBP vindt echter dat klanten met een geheim nummer onvoldoende op de hoogte zijn van de veranderingen. „Daardoor kunnen mensen er geen bezwaar tegen maken”, aldus de CBP-woordvoerder. „Je moet er toch niet aan denken dat het adres van een blijf-van-mijn-lijfhuis op zo’n manier komt bovendrijven.”
Het college geeft KPN vier weken de tijd om op de aantijgingen te reageren. Als het concern niet met een oplossing komt, kan het CBP een last onder dwangsom opleggen.