Onderzoek naar fraude bustunnel
Regeringspartij D66 en de oppositiepartijen CDA, GroenLinks en SP willen een nieuw onderzoek naar KSS, de bouwcombinatie van HBW en NS-dochter Strukton. Deze bedrijven hebben niet alleen gefraudeerd bij de aanleg van de Schipholtunnel, maar ook bij de aanleg van de snelle busverbinding Zuidtangent.
De Volkskrant onthulde zaterdag dat de bedrijven elkaar valse facturen hebben gestuurd om de hoogte van de winst te verhullen. Op die manier is minimaal 226.000 euro (500.000 gulden) weggeboekt. De bustunnel, die 28 miljoen euro (62 miljoen gulden) heeft gekost, is betaald met subsidie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De tunnel is zaterdag in gebruik genomen als snelle busverbinding van IJmuiden via Hoofddorp naar Amsterdam-IJburg.
De betrokken bedrijven hebben vorig jaar voor een soortgelijk vergrijp bij de Schipholspoortunnel een schikking van 3 miljoen gulden met justitie getroffen. Die kwestie leidde tot de nodige commotie in de Tweede Kamer, die een onderzoekscommissie instelde om een parlementaire enquête naar fraude in de bouw te gaan houden.
D66-leider De Graaf zei zaterdag naar aanleiding van de nieuwe kwestie: „Wij gaan ervan uit dat deze nieuwe zaak door het openbaar ministerie zal worden onderzocht. Als blijkt dat er strafbare zaken zijn gepleegd, moet er worden vervolgd. Een schikking is onacceptabel, gezien de toezegging die minister Korthals van Justitie aan de Kamer heeft gedaan.”
Minister Korthals heeft de afgelopen dagen gezegd dat de zaak kan worden onderzocht, omdat zij geen deel uitmaakt van de schikking die het OM bij de Schipholspoortunnel heeft getroffen. Of er een onderzoek komt, is volgens Korthals een zaak van het OM zelf.
De parlementaire commissie die een enquête naar de bouwfraude voorbereidt, neemt de zaak zeker in onderzoek. Dat heeft commissievoorzitter M. Vos (GroenLinks) zaterdag gezegd. Haar partijleider Rosenmöller heeft daar zaterdag op het congres van zijn partij in Utrecht toe opgeroepen.
CDA en SP vinden dat de nieuwe kwestie niet alleen via de parlementaire onderzoekscommissie kan worden afgedaan. De Socialistische Partij dringt bij minister Korthals aan op een strafrechtelijk onderzoek naar de bedrijven die bij de mogelijke fraude bij de bustunnel zouden zijn betrokken. CDA-lijsttrekker Balkenende vindt eveneens dat er een nieuw justitieel onderzoek moet komen. Ook wil hij opnieuw bekijken of de eerdere schikking met de betrokken bedrijven niet kan worden opengebroken. „Ik ben het eens met GroenLinks en SP dat deze fraude moet worden betrokken bij de enquête, maar de justitiële aanpak lijkt me nog belangrijker. De samenleving heeft er ook recht op dat we ons daarvoor inspannen.”
In de tijdelijke parlementaire onderzoekscommissie, geleid door Vos, zitten verder de kamerleden Duivesteijn (PvdA), Vos (VVD), Atsma (CDA), Van Walsem (D66), Poppe (SP) en Van der Staaij (SGP). De commissie moet haar werk op 24 januari hebben afgerond. Eind januari wordt de parlementaire enquêtecommissie gevormd. Waarschijnlijk zal die commissie onder voorzitterschap staan van een VVD’er. Vooral Tweede-Kamerlid Blaauw wordt veel genoemd.